Czytelnictwo

W roku szkolnym 2024/2025 Przedszkole nr 15 „Pszczółka Maja” w Gnieźnie
realizuje projekt w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa według
Priorytetu 3 Ministerstwa Edukacji Narodowej: Zakup nowości wydawniczych do
placówek wychowania przedszkolnego w ramach programu wieloletniego
–„Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2.0. na lata 2021-2025”
W ramach realizowanego programu przedszkole planuje szereg działań mających na
celu popularyzację czytelnictwa wśród przedszkolaków, ich rodziców oraz
społeczności lokalnej. Projekt dofinansowano ze środków budżetu państwa.

Informacje
Program wieloletni o nazwie „Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2.0. na lata
2021-2025”.
Głównym zadaniem programu jest tworzenie warunków do rozwoju czytelnictwa
wszystkich Polaków czytających i nieczytających tak, by każdy miał równy i
demokratyczny dostęp do wiedzy i uczestnictwa w kulturze książek.
Program został opracowany w oparciu o przeprowadzone diagnozy i wskazuje pięć
ważnych przedsięwzięć:
1. wspieranie rozwoju czytelnictwa, które warunkuje możliwość kształcenia się przez
całe życie; wpływając na dobrostan jednostki i sposób jej funkcjonowania w
społeczeństwie;
2. zahamowanie spadku liczby czytelników bibliotek publicznych;
3. poprawa atrakcyjności infrastruktury bibliotek publicznych;
4. wzmacnianie praktyk czytelniczych dzieci i młodzieży;
5. zmiana stereotypów dotyczących bibliotek i czytelnictwa.
Podstawa prawna:
Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 10 września 2021 r. w sprawie
szczegółowych warunków, form i trybu realizacji Priorytetu 3 „Narodowego Programu
Rozwoju Czytelnictwa 2.0. na lata 2021–2025”

Wsparcie finansowe obejmuje:
1. Zakup książek będących nowościami wydawniczymi dla dzieci w wieku 3–6 lat, w
tym książek opublikowanych drukiem lub na innym nośniku (w tym książek
obrazkowych, mówionych i elektronicznych), które są dostępne na rynku
księgarskim, niezależnie od tego, czy jest to pierwsze wydanie czy wznowienie
książki;
2. Realizację działań promujących czytelnictwo:
* zakup książek będących nagrodami książkowymi dla dzieci biorących udział w
działaniach promujących czytelnictwo,
* organizację spotkań autorskich, wystaw i konkursów.

Skip to content