Aktualności

30Mar2020
Temat: Co słychać wiosną w gnieździe?
1. Zajęcia logopedyczne
– Dmuchanie na piórka
(Dziecko ma za zadanie dmuchać na np. piórka, watę, styropian, tak żeby stopniowo przesuwać te przedmioty.)
– Lokomotywa
(Dziecko naśladuje odgłosy wydawane przez lokomotywę, np. cz-cz-cz… sz-sz-sz… puf-puf-puf…
– Syczący wąż
(Dziecko naśladuje odgłosy wydawane przez sycaącego węża – ssssss… Wydłużamy przy tym fazę wydechu.)
2. Ćwiczenie palców dłoni
„Sroczka”
„Sroczka kaszkę gotowała” – zakreślamy kółeczko w półotwartej dłoni dziecka
“Temu dała – na łyżeczkę” – chwytamy czubek małego palca dziecka
“Temu dała – na spodeczku” – chwytamy czubek serdecznego palca dziecka
“Temu dała – na miseczce” – chwytamy czubek dużego palca
“Temu dała – w garnuszeczku” – chwytamy czubek palca wskazującego
“A dla tego? Nic nie miała” – chwytamy i
“Frrr!!! – po więcej poleciała” odrywamy się od czubka kciuka udając „odfrunięcie”
3. Rozwiązanie zagadki:
„Co buduje każdy ptak, by chować pisklęta, a tylko kukułka o tym nie pamięta?”
Odp. Gniazdo
4. Ćwiczenia słownikowe „Lubię ptaki bo…
Dzieci kończą własnymi słowami zdanie.
5. Rozmowa z dziećmi na temat:
Co się kryje w gnieździe ptaka?
Z czego ptaki budują gniazda?
6. Zabawa ruchowa- “Ptaki do gniazd”
wyznaczenie gniazdka w którym dziecko- ptaszek ma usiąść kiedy damy umówiony znak, można robić to np. kto szybciej
7. Praca plastyczna „Ptaki z papieru” – rozwijanie sprawności rąk.
Dziecko wybiera kolorową kartkę papieru, rysuje na niej kontur ptaka z profilu,dorysowuje mu oko, dokleja lub dorysowuje dziób. Ogonem będą kolorowe paski papierów złożone na pół. W załączniku dostepny jest obrazek, jak ma wyglądać taki ptak.
8. Zabawy ruchowe na powietrzu, które można się pobawić w trakcie krótkich pobytów na spacerze lub spacerów po lesie „Gra w zielone”, „Zapach wiosny” – dziecko biega po wyznaczonym terenie, na umówiony sygnał zatrzymuje się i wciąga powietrze nosem a wypuszcza buzią. zastanawia się czy powietrze pachnie wiosną i mówi z czym kojarzy ten zapach.
9. Zachęcamy też do zabaw z wykorzystaniem klocków
budując np.” Budki lęgowe dla ptaków”.
10. Zabawa muzyczno-ruchowa – Nauka latania.
Dziecko naśladuje lot ptaków do piosenki.
https://www.youtube.com/watch?v=DhQ0_MgBaX8

 

30Mar2020

Temat dnia – Żabki i bocian

2 dzień – wtorek

Osłuchanie z piosenką „Zielona wiosna” (sł. i muz. D. i K. Jagiełło).

1. Nad brzegiem rzeki żabki siedziały i coś do ucha sobie szeptały.
Kum, kum, kum, kum, kum, kum, kum, kum, kum, kum, kum, kum, kum, kum, kum, kum, kum.

2. Przyleciał bociek, usiadł na płocie i do drugiego boćka klekoce.
Kle, kle, kle, kle, kle, kle, kle, kle, kle, kle, kle, kle, kle, kle, kle, kle, kle.

3. Wszystko usłyszał mały wróbelek i przetłumaczył na ptasie trele.
Ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir.
Wiosna, wiosna, znów przyszła wiosna, wiosna, wiosna jest już wśród nas.

Zabawa ruchowa – „Duże żabki, małe żabki”. Naśladowanie odgłosów, jakie wydają duże i małe żabki. Zabawa ruchowa – Bocian i żabka. Rodzic naśladuje ruchy bociana, dziecko naśladuje ruchy jakie wykonuje żabka.

Prezentacja multimedialna Życie żaby (np. znajdująca się na stronie internetowej:

https://www. youtube.com/watch?v=HJsDVkyep_E&feature=youtu.be – od 28. sekundy).

Podczas oglądania cyklu rozwojowego żaby dziecko dowiaduje się, jak nazywają się poszczególne etapy (np. skrzek – kijanka – dorosła postać). Można zadać pytanie, na którym etapie żaba zaczyna przypominać postać znaną dzieciom.

Proponujemy zrobić dzieciom opaskę żabki na głowę, dziecko może samo ją pokolorować lub dokleić wycięte elementy.

Karta pracy, Olek i Ada, str. 24, 25

Cykl rozwoju żaby – ilustracja.

30Mar2020

Kochane przedszkolaki zapraszamy do zabawy. Podczas słuchania opowiadania naśladujcie ruchami narządów mowy i dźwiękami zachowania zwierząt🐄🐎🐷🐓🐥🐕🐈.

„Dzień dobry zwierzątka” – zabawa fabularyzowana usprawniająca narządy mowy.

Bardzo wcześnie rano wszystkie zwierzęta jeszcze smacznie spały. Kogut i kury w kurniku na grzędzie (oblizywanie czubkiem języka górnych zębów po wewnętrznej stronie), krowa i koń w oborze (unoszenie języka za górne zęby i cofanie go do podniebienia miękkiego), a piesek w budzie (język w przedsionku jamy ustnej, oblizywanie górnych zębów).

Pierwszy obudził się kogut, wyskoczył z kurnika (szerokie otwieranie buzi i wysuwanie języka nie dotykając o zęby), rozejrzał się po podwórku (kierowanie języka w kąciki ust, przy szeroko otwartych ustach), wyskoczył na płot (unoszenie języka nad górną wargę) i głośno zapiał – kukuryku!!

Głośne pianie koguta obudziło kury, które zawołały – ko – ko – ko!! Na śniadanie kurki zjadły ziarenka (chwytanie ziarenek ryżu preparowanego wargami).

Obudził się też piesek, zaszczekał – hau hau, hau!! Pobiegał w koło podwórka (usta szeroko otwarte, oblizywanie warg ruchem okrężnym). Zmęczył się bardzo tym bieganiem i dyszy (wysuwanie szerokiego języka do brody).

Wyszedł także ze swej kryjówki kotek i zamiauczał – miau, miau!! Wypił mleczko z miseczki (wysuwanie języka nad dłońmi ułożonymi w kształcie miseczki) .

W chlewiku świnka zaczęła potrącać ryjkiem drzwi (wysuwanie warg do przodu jak przy samogłosce u).

Krowa zaryczała – muu, muu!! A koń zaparskał, że też już nie śpi (parskanie, kląskanie).

A ty co mówisz wszystkim rano, gdy się obudzisz? (dzień dobry)

Zadanie nr 1.

UWAŻNE SŁUCHANIE WIERSZA.

„W domu najlepiej” Agnieszka Frączek

Dorsz Dionizy, jak bociany,

chciał mieć gniazdo pod chmurami,

lecz gdy znalazł się na dachu,

zaraz drapnął w dół ze strachu.

Ślimak Dyzio chciał się ukryć,

hen, na drzewie, w dudka dziupli,

a ów dudek z marnym skutkiem

wtykał czubek w kundla budkę…

Pies się do muszelki wciskał,

ale zmieścił tam ćwierć pyska.

Dzik w pośpiechu siadł na grzędzie –

spadał z niej dwa razy prędzej.

Pomyśleli… podumali

i do domów się udali.

PYTANIA DO WIERSZA:

Czy wiersz Cię rozbawił?? Dlaczego? Które zwierzę najbardziej Cię rozbawiło??

Posłuchaj wiersza jeszcze raz i powtórz rymujące się słowa.

O jakich zwierzętach jest mowa w wierszu??

Gdzie zwykle mieszkają te zwierzęta??

Dlaczego waśnie tam??

Gdzie chciało zamieszkać każde z tych zwierząt?

Jak się skończyły ich próby zamieszkania w innych niż zwykle miejscach?

Czy to były odpowiednie dla nich domy? Dlaczego?

Po co zwierzęciu potrzebny jest dom??

Jak się nazywają domy znanych nam zwierząt: kury, świni, konia, krowy?

Czy człowiek mógłby mieszkać w miejscach wybranych przez te zwierzęta?

 

Zadanie nr 2.

MATEMATYKA W ZAGRODZIE: POTRZEBNE CI BĘDĄ KREDKI ALBO NAKRĘTKI PO NAPOJACH.

DZIECKO UKŁADA JE ZGODNIE Z TREŚCIĄ ZADANIA I PRZELICZA, NP.:

W gospodarstwie pani Marysi są : 2 krowy, 3 kozy i jeden koń. Ile pani Marysia ma zwierząt?

Na słońcu wygrzewają się 2 koty i 3 pieski. Ile zwierząt wygrzewa się na słońcu?

Po podwórku chodzi 1 krowa, 2 konie, 4 pieski i 1 kot. Ile zwierząt jest na podwórku?

Zadanie nr 3.

Dopowiedz i zrób – zabawa z rymami i troszkę gimnastyki:

Mamusia lub tatuś czyta zdania, których zakończenia – słowa do rymu – dopowiadają dzieci.

Dzieci wykonują czynność, o której jest mowa w zdaniu.

Powiedz: prosię i podrap się po … nosie.

Powiedz: koń i wyciągnij do mnie… dłoń.

Powiedz: krowy i dotknij palcem … głowy.

Powiedz: króliczki i nadmij … policzki.

Powiedz: kaczuszka i dotknij łokciem …brzuszka.

Powiedz: psy i klaśnij raz, dwa, …trzy

Praca z KP. 3.36a – łączenie zwierząt z ich domami, pisanie po śladzie.

Praca z K.P. 3.36b – rysowanie na planszy pionów zgodnie z liczbą wyrzuconych oczek.

Zadanie nr 4
Ćwiczenia słuchowe – rozpoznaj zwierzęta po wydawanych odgłosach
https://www.youtube.com/watch?v=So2fgFBvc0g&feature=share
W nagrodę obejrzyjcie film:
https://www.youtube.com/watch?v=5cT69xkHVh8&feature=share
Życzymy miłej zabawy😘

 

30Mar2020

Kochane przedszkolaki zapraszamy do zabawy. Podczas słuchania opowiadania naśladujcie ruchami narządów mowy i dźwiękami zachowania zwierząt🐄🐎🐷🐓🐥🐕🐈.

„Dzień dobry zwierzątka” – zabawa fabularyzowana usprawniająca narządy mowy.

Bardzo wcześnie rano wszystkie zwierzęta jeszcze smacznie spały. Kogut i kury w kurniku na grzędzie (oblizywanie czubkiem języka górnych zębów po wewnętrznej stronie), krowa i koń w oborze (unoszenie języka za górne zęby i cofanie go do podniebienia miękkiego), a piesek w budzie (język w przedsionku jamy ustnej, oblizywanie górnych zębów).

Pierwszy obudził się kogut, wyskoczył z kurnika (szerokie otwieranie buzi i wysuwanie języka nie dotykając o zęby), rozejrzał się po podwórku (kierowanie języka w kąciki ust, przy szeroko otwartych ustach), wyskoczył na płot (unoszenie języka nad górną wargę) i głośno zapiał – kukuryku!!

Głośne pianie koguta obudziło kury, które zawołały – ko – ko – ko!! Na śniadanie kurki zjadły ziarenka (chwytanie ziarenek ryżu preparowanego wargami).

Obudził się też piesek, zaszczekał – hau hau, hau!! Pobiegał w koło podwórka (usta szeroko otwarte, oblizywanie warg ruchem okrężnym). Zmęczył się bardzo tym bieganiem i dyszy (wysuwanie szerokiego języka do brody).

Wyszedł także ze swej kryjówki kotek i zamiauczał – miau, miau!! Wypił mleczko z miseczki (wysuwanie języka nad dłońmi ułożonymi w kształcie miseczki) .

W chlewiku świnka zaczęła potrącać ryjkiem drzwi (wysuwanie warg do przodu jak przy samogłosce u).

Krowa zaryczała – muu, muu!! A koń zaparskał, że też już nie śpi (parskanie, kląskanie).

A ty co mówisz wszystkim rano, gdy się obudzisz? (dzień dobry)

30Mar2020

Temat tygodnia : Wiosenne powroty

Zadanie 1.

  • Kształtowanie codziennych nawyków higienicznych. Dziecko samodzielnie ubiera się i wykonuje czynności higieniczne (mycie rąk, buzi i zębów).

Zadanie 2.

  • Słuchanie opowiadania Co słychać, panie Bocianie? – Strękowskiej-Zaremby Ptaki.

(załącznik 1)

Słuchanie piosenki  ,,Kle kle boćku”https://www.youtube.com/watch?v=MXOs1LGO1JM

Zadanie 3

Oglądanie ptaków i nazywanie ich –rodzice odczytują nazwy a następnie dziecko powtarza i szuka cech charakterystycznych starając się zapamiętać nazwę i wygląd ptaka. (  Załącznik2)

Zadanie 4

Zestaw ćwiczeń ruchowych. – „Moje gniazdo” – dzieci udają, że są ptakami. Każde dziecko – ptak – układa z koca kształt swojego gniazda. Na hasło Rodzica: Ptaki na spacer biegają swobodnie po pokoju. Na hasło Rodzica.: Ptaki do gniazd dzieci – ptaki – jak najszybciej starają się wrócić do swoich gniazd, po czym przybierają określoną przez Rodzica. pozycję, np. stanie na jednej nodze.

Zadanie 5.

Dzieci wykonują sylwetę bociana

4 latki

Proszę o przygotowanie kartki ,3 płatków kosmetycznych ,kleju oraz kredek. Dziobek można wyciąć z papieru kolorowego lub dorysować.

 

Dzieci 5 letnie

Proszę o przygotowanie pustej rolki po papierze toaletowym-2, sztuki  papierowy talerzyk ,klej, czarny flamaster lub kredki

Zadanie 6

Słuchanie muzyki  Antonio Vivaldi  Cztery Pory roku –Wiosna

https://www.youtube.com/watch?v=l-dYNttdgl0

 

Zadanie dla chętnych

Proszę o wydrukowanie strony

(Załącznik 3)

29Mar2020

1. Zadanie
Proponuję rozruszać troszkę kosteczki i wziąć udział w zabawie: „Kto jak skacze”
2. Zadanie
Zabawa dydaktyczna „Na wiejskim podwórku”,
Przygotować należy karteczki z nazwami zwierząt wiejskich (krowa, pies, kot, świnka, kura itp. w dowolnej ilości). Zabawa polega na tym, że dziecko losuje karteczkę i zgodnie z instrukcją rodzica idzie w wyznaczonym przez niego kierunku np. 5 kroków w prawo naśladując odgłos wylosowanego zwierzątka, następnie losuje kolejne zwierzę itd. Zabawa ma na celu koordynację ruchową raz utrwalenie kierunków.
3. Zadanie
„Rewolucja w kurniku”- krótka bajeczka logopedyczna o kogucie i kurze połączona z ćwiczeniami artykulacyjnymi przygotowującymi do prawidłowej wymowy głoski [r]. Rewolucja w kurniku
Kogut wstał rankiem jakiś nadąsany. Wychylił głowę z kurnika, rozejrzał się (język wędruje od prawego do lewego kącika, od nosa do brody) i spytał kury co tu zrobić. Nastroszona kura właśnie zamiatała grzędy (dotykamy górnych ząbków).Pomyśleli i postanowili zrobić rewolucję w kurniku. Spakowali swoje rzeczy: kogut t t t t t t (wymawiamy t dziąsłowe), kura: d d d d d d (wymawiamy d dziąsłowe) do walizki i wsiedli do pociągu. Jechali bardzo długo: td td td td td td a pociąg turkotał i turkotał: td td td td td td. Gdy pociąg stanął trr drr trr drr trr , okazało się, że pomylili kierunki więc musieli wracać. Znów jechali td td td td td td…Kogut zapiał: tda tdo tde tdu tdyKura na to: teda tedo tede tedu tedyA maszynista: trla trlo trle trlu trli trly W końcu kura zniosła jajo i tak oto zakończyła się wyprawa koguta i kury.
4. Zadanie
Zestaw ćwiczeń gimnastycznych.
1) „W zagrodzie” Dziecko biegając po pokoju, na polecenie rodzica naśladuje ruchem i głosem zwierzątka:
Piesek szczeka: hau, hau, hau
Kotek miauczy: miau, miau, miau
Kura gdacze: kod, ko, dak
Kaczka kwacze: kwa, kwa, kwa
Gąska gęga: gę, gę, gę
Owca beczy: be, be, be
Koza meczy: me, me, me
Indor gulgocze: gul, gul, gul
Krowa ryczy: mu, mu, mu
Konik parska: prr,prr,prr
A pies warczy: wrr. wrr,wrr.
2) „Koci spacer” Dziecko naśladuje chód kotka we wszystkich możliwych kierunkach, również naśladując wspinanie się Mruczka na sprzęty domowe. Na ustalony sygnał dziecko staje i robi tzw. „koci grzbiet”-( pilnujemy by był jak najwyższy)
3) „Szybki Azor”Na podłodze układamy slalomem jakieś małe przedmioty: klocki, piłeczki itp.Dziecko ma za zadanie jak najszybciej pokonać slalom na czworaka, by dostać na jego końcu nagrodę.
4) Na podłodze dziecko układa przed sobą „kość dla pieska”(kawałek materiału, wyciętą z papieru lub gazety kość) Następnie przeskakuje przez nią do przodu i w tył kilka razy.5. Zadanie
Ł jak „łapa” Rodzic prezentuje dziecku pisaną i drukowaną literkę Ł i ł następnie prosimy dziecko, by podało jak najwięcej wyrazów zaczynających się na głoskę” ł”(można je zapisać na kartce i policzyć ile wyrazów podało)
Można na dywanie ułożyć ze sznurka bądź wstążki dużą literkę Ł, zadaniem dziecka jest przejść stopa za stopą po kształcie litery głośno wymawiając jej nazwę, lecz nie przedłużając jej brzmienia. Prosimy, by dziecko napisało dużą, małą, drukowaną i pisaną literkę Ł w powietrzu, na naszych plecach (i odwrotnie). Jeśli na kolorowy talerzyk papierowy wysypiemy kaszkę manną dzieci chętniej będą na nim pisać kształt nowej literki, która pojawiać się będzie kolorowa. Zwracamy uwagę na kierunek pisania literki oraz jej miejsce w liniaturze!!!
Praca z KP3.35a – dziecko identyfikuje i zaznacza litery ł, odczytuje wyrazy, łączy wyrazy z właściwymi ilustracjami;
Praca z KP3.35b – dziecko odczytuje zdania, łączy je z obrazkami, zaznacza litery ł, identyfikuje pozycję liter w liniaturze, kreśli litery Ł ł po śladzie. 

Popołudniu w celu utrwalenia literki dzieci mogą wykreślać w gazecie literki „ł, Ł”
Można pobawić się z dzieckiem w zabawę: ”Zgadnij co zginęło”? Zaczynając od 5 przedmiotów ułożonych na dywanie, dokładamy co jakiś czas po 1. Punktujemy prawidłową odpowiedź (np. koralikami, cukiereczkami, paluszkami)
Dobrej zabawy życzymy!

Opublikowany przez EDUpomoce Niedziela, 10 marca 2019

29Mar2020

Grupa Pszczółki

I tydzień, poniedziałek

Temat dnia – Powroty ptaków
Zabawy logopedyczne – karty obrazkowe do wykorzystania zamieszczone na stronie internetowej przedszkola.

Słuchanie opowiadania Cz. Janczarski – „Wiosenny dzwonek”.

Rozmowa na temat opowiadania.
Kto występuje w bajce? Co usłyszały zwierzątka?
Kim naprawdę był dzwoneczek, którego usłyszał miś i króliczek?

Miś Uszatek Skowronek, ptaszek z bajki.
Bajka o misiu Uszatku do obejrzenia .

4. Zabawa ruchowa – Skowronek (skowronek lata, siedzi w gnieździe, śpiewa). Dziecko reaguje na polecenia rodzica.

5. Praca plastyczna – Miś
Kolorowanie obrazka według kodu.
Karta poniżej.
6. Karta pracy, „Olek i Ada” – str. 22 – 23.

29Mar2020

3. KOLORY WIOSNY

* Ćwiczenia logopedyczne – zabawy i ćwiczenia oddechowe

Zdmuchiwanie płatków
– dziecko nabiera powietrze przez nos (usta są zamknięte), zatrzymuje przez chwilę w buzi, następnie tworzy tzw. ryjek i wydmuchuje
powietrze ustami.

Gorąca zupa
– dziecko nabiera powietrze nosem i dmucha wolno
na gorącą zupę – ffffffff.

Na łące
– dziecko leży płasko na dywanie, wciąga powietrze przez nos, usta są zamknięte, następnie wydycha powietrze ustami. Ćwiczenie można uatrakcyjnić kładąc dziecku na brzuchu maskotkę, w ten sposób dziecko może śledzić fazę wdechu i wydechu (brzuch wznosi się i opada).

* Wprowadzenie w tematykę poprzez recytację rymowanki.

Kiedy na chwilę oczy zamkniecie
wnet w kolorowym znajdziecie się świecie
Zatem uwaga! Ważna to chwila
już Pani Wiosna czary zaczyna.
Dzień dzisiejszy miło się zapowiada
W krainie kolorów czeka nas zabawa.

* Zabawa dydaktyczna – Liczenie nasion.
Potrzebne będą:
Patyczek do lodów lub pęseta oraz nasiona: grochu, fasoli, bobu, kukurydzy, pestki dynii (3 rodzaje)
Rodzic rozsypuje na stole wymieszane nasiona: grochu, fasoli, bobu. Dziecko za pomocą patyczka lub pęsety rozdziela je na poszczególne rodzaje, opisuje różnice w ich wyglądzie (w zakresie własnych możliwości), wielkość, kolor, kształt. Następnie segreguje nasiona zgodnie z poleceniami rodzica, układa z nich szeregi, określa “na oko”, których jest więcej, i sprawdza, np. łącząc je w pary. Liczy ziarna z poszczególnych grup i mówi: Tu jest więcej, a tu jest mniej. Tworzy rytmy – powtarzające się trzyelementowe sekwencje: groszek – fasolka – bób. Układa z nasion kwiatki, np. kładzie ziarna grochu wokół ziarna bobu i odwrotnie oraz liczy płatki i mówi, których jest mniej.

* Utrwalanie nazw pierwszych wiosennych kwiatów (krokus, żonkil, przebiśnieg)
Oglądanie fotografii wiosennych kwiatów, próba odgadnięcia ich nazw, sylabizowanie.
KROKUS (KRO-KUS)

PRZEBIŚNIEG (PRZE-BI-ŚNIEG)

ŻONKIL (ŻON-KIL)
PODBIAŁ (POD-BIAŁ)

* Wykonanie doświadczenia z nasionami słonecznika – wykrywanie tłuszczu.

Potrzebne będą: nasiona słonecznika, serwetka, wałek do ciasta.
Dziecko wsypuje na serwetke ziarna słonecznika, następnie wałkuje je wspólnie z rodzicem.
Na serwetce powstaną plamy tłuszczu.

* Wykonanie grzechotek z plastikowych butelek i nasion.

Potrzebne będą: plastikowa butelka (najlepiej mała) z nakrętką oraz nasiona (im większe tym lepiej).
Nasiona należy wsypać do butelki (można przy
pomocy lejka) i zakręcić. Grzechotka gotowa 🙂

* Akompaniament na grzechotkach do piosenki: Spotkanie z wiosną.

Na samodzielnie przygotowanych grzechotkach dzieci mogą zagrać do piosenki.

Linię melodyczną znajdziemy tutaj:
http://www.rokwprzedszkolu.pl/index.php?d=pio&f=pio_34_00049&k=k0204
Proszę kliknąć: Linia melodyczna: posłuchaj melodii

Ciepły wietrzyk powiał dzisiaj.
Słychać świergot ptaków.
A w ogrodzie spotkać można
miłych przedszkolaków.

Ref: Wiosna wiosna przyszła do nas
bierzmy się za ręce.
Pośród młodej bujnej trawy
kwiatów coraz więcej.
* Kolorowanie rysunków wiosennych kwiatów (w załączniku).
-technika dowolna, np. kredkami, farbami, plasteliną, wyklejanka.