TEMAT: „WIELKANOC – KOSZYCZEK WIELKANOCNY”
Zadanie 1
ĆWICZENIA LOGOPEDYCZNE usprawniające narządy mowy – język, wargi, żuchwę.
Jajko – dzieci otwierają i zamykają wargi, układając je tak, aby były zaokrąglone jak jajko.
Gorące jajko – dzieci nabierają powietrze nosem, a wypuszczają ustami, naśladując dmuchanie na jajka.
Wkładamy jajka do koszyczka – dzieci unoszą język za zęby i zatrzymują go tam, a następnie przeliczają kolejne jajka, używając liczebników porządkowych.
Rogi baranka – baranek wielkanocny ma okrągłe rogi – dzieci rysują językiem kółeczka, przesuwając jego czubek po górnej wardze i po dolnej wardze.
Baranki na hali – baranki wędrują w górę i w dół, pasąc się na hali – dzieci opierają czubek języka raz za górnymi zębami, a raz za dolnymi zębami.
Kura liczy kurczęta – dzieci dotykają czubkiem języka do każdego zęba w jamie ustnej: najpierw na górze, potem – na dole.
Zadanie 2
ZABAWY RUCHOWE
Swobodne improwizacje ruchowe do utworu M. Musorgskiego Taniec kurcząt w skorupkach.
https://www.youtube.com/watch?v=e2ziz9Z6G84
Zabawa ruchowo-naśladowcza Przedświąteczne porządki.
Dzieci naśladują ruchem czynności, związane z wykonywaniem przedświątecznych porządków: odkurzanie, zamiatanie, ścieranie kurzu, mycie okien, trzepanie dywanów itp.
Zadanie 3 (+załącznik)
Rozwiązywanie zagadki B. Szelągowskiej Koszyczek.
Rodzic czyta zagadkę i prosi dziecko o podanie rozwiązania.
To w nim leżą na serwetce
jajka malowane,
a pośrodku, obok chlebka,
spoczywa baranek. (koszyk wielkanocny)
Prezentowanie koszyczka wielkanocnego i wyjaśnianie jego symboliki.( Załącznik)
Chleb symbolizuje ciało Chrystusa. Wkładamy go do koszyczka, aby zapewnić sobie dobrobyt i pomyślność.
Jajka są symbolem nowego, rodzącego się życia.
Wędlina jest symbolem dostatku, bogactwa i dobrobytu.
Sól i pieprz symbolizują oczyszczenie, prostotę i prawdę.
Baranek jest symbolem Chrystusa – Baranka Bożego, który zwyciężył śmierć. Wkładana do koszyczka figurka baranka jest zazwyczaj wykonana z cukru, czekolady lub chleba.
Chrzan jest oznaką ludzkiej siły, którą chcemy mieć przez cały rok. (załącznik ilustracje)
Zadanie 4
Słuchanie wiersza A. Widzowskiej Wielkanoc.
– Kurko, proszę, znieś jajeczka,
śnieżnobiałe lub brązowe,
ja z nich zrobię na Wielkanoc
cud-pisanki kolorowe.
Do koszyczka je powkładam,
z chlebkiem, babką lukrowaną,
potem pójdę je poświęcić
z bratem, siostrą, tatą, mamą.
Przy śniadaniu wielkanocnym
podzielimy się święconką
i buziaka dam mamusi,
zajączkowi i kurczątkom.
„Śmigus-dyngus!” – ktoś zawoła,
tatę wodą popryskamy,
mama będzie zmokłą kurką,
bo to poniedziałek lany!
Rozmowa kierowana na podstawie wiersza. Dziecko odpowiada na pytania:
1. Z czego robi się pisanki?
2. Co wkładamy do koszyczka wielkanocnego?
3. Co robimy w lany poniedziałek?
4. Co wam się kojarzy ze świętami wielkanocnymi?
Zadanie 5
Wykonanie masy solnej. (może być plastelina lub inna masa)
Mąka, sól, woda, miska, szklanka, rękawiczki jednorazowe.
Rodzic odmierza do miski tyle samo mąki i soli w proporcjach np.: 1 szklanka mąki i 1 szklanka soli. Stopniowo dodaje ½ szklanki wody i miesza. Warto założyć rękawiczki jednorazowe. Konsystencja ciasta musi być elastyczna.
Lepienie jajek różnej wielkości z masy solnej.
Dzieci otrzymują masę solną i lepią z niej jajka różnej wielkości. Wskazują największe jajko i najmniejsze jajko. Odstawiają jajka w pobliże kaloryfera lub w nasłonecznione miejsce, aby wyschły.
Można też zamiast jajka, ulepić wielkanocne zwierzątko: kurczaczka, zajączka, baranka wg upodobania.
Zadanie 6
Ćwiczenie koordynacji wzrokowo-ruchowej „Jajka na łyżce”.
Duże łyżki, jajka ugotowane lub piłeczki.
Rodzic wyznacza miejsca startu i mety. Zadanie dzieci polega na przeniesieniu jajka (piłeczki) na łyżce od startu do mety tak, aby nie spadło ono z łyżki.
POWODZENIA KOCHANI Pozdrawiamy i życzymy miłego dnia. Do jutra pa pa
Ważne!!!
Na jutro potrzebne będą nasiona rzeżuchy i wata