Zajęcia dla grupy „Pszczółki” na poniedziałek 12 kwietnia 2021

data: 12.04.2021

Dzień dobry Kochane dzieci😉 i drodzy Państwo🙂 w ten poniedziałkowy poranek.

Kochane Pszczółki🐝 🐝🐝, rozpoczynamy dziś tydzień, w którym szczególną uwagę poświęcimy dbaniu o przyrodę🌎. Dziś nauczymy się, w jaki sposób prawidłowo segregować śmieci🗑. Zapraszamy do zabawy!

Temat: Dbanie o przyrodę – Segregujemy śmieci

Ćwiczenia ruchowe. Otwieramy okno i ćwiczymy…💪💪💪

• Segregowanie klocków według jednej cechy (kolor, wielkość, rodzaj)
Rodzic prosi dziecko, aby posegregowało klocki według określonej cechy, np. wielkości (małe – duże – średnie), koloru lub rodzaju. Dziecko porównuje liczebność klocków, szacuje, których klocków jest mniej, a których więcej. Na koniec tworzy budowle z klocków wybranego rodzaju.

• Zabawa słowna Skojarzenia.
Rodzic mówi pierwsze słowo: Przyroda, a dziecko podaje słowa, które mu się z nim kojarzą.

• Ćwiczenia logopedyczne usprawniające narządy mowy – język, wargi, żuchwę.
Potrzebne będzie lusterko dla dziecka. Rodzic demonstruje prawidłowe wykonanie ćwiczeń, powtarzając je kilkakrotnie.
– RZEKA – dziecko naśladuje łódkę płynącą po rzece od brzegu do brzegu (porusza językiem pomiędzy otwartymi kącikami ust.) Następnie naśladuje odgłos rzeki: plum, plum, plum.
– RYBKI – dziecko naśladuje rybki, które wyskakują z wody (unosi czubek języka w stronę nosa, a po chwili opierają go o górne zęby), kilkakrotnie powtarzając ten ruch.
– PSZCZÓŁKI – dziecko naśladuje ruchy latających pszczół (opieraj język o wewnętrzną stronę górnych zębów, a następnie język opada do wewnętrznej strony dolnych zębów.)
– MIÓD – dziecko naśladuje misia, który zjadł baryłkę miodu i oblizuje się po jego zjedzeniu (prowadzi język ruchem okrężnym po górnej i po dolnej wardze).
– CZYSTE POWIETRZE – dziecko wdycha świeże powietrze (wciąga powietrze nosem i wypuszcza ustami).
– WĄŻ – wśród trawy sunie wąż, dziecko naśladuje odgłos syczenia węża (na głosce sssssss – opiera język o dolne zęby, rozciąga wargi szeroko – jak do uśmiechu). Kontroluje w lusterku, czy język nie wychodzi przed zęby.

• Opowieść ruchowa Wiosenna pobudka.
Dziecko kuca, lekko pochyla głowę i zamyka oczy. Rodzic rozpoczyna opowiadanie:
“Jesteś pączkiem wiosennego kwiatka, który jest uśpiony porannym chłodem. Ale gdy poranne słońce dotyka swoimi promykami każdego kwiatu, wtedy budzą się, prostują i rosną (dziecko powoli wstaje, ręce ma opuszczone). Promienie słońca są coraz cieplejsze i weselsze, zapraszają kwiaty do zabawy (dziecko unosi powoli ręce w górę i odchyla je lekko do tyłu) – rozchylają płatki do słońca (powoli obraca się w kole). Zmęczone zabawą, z nadejściem nocy, zamykają płatki i idą spać (dziecko opuszcza ręce, kuca i zamyka oczy).

• Rozwiązywanie zagadki B. Szelągowskiej “Śmieci”.
Rodzic recytuje zagadkę i prosi dziecko o podanie rozwiązania.
“O porządek trzeba dbać,
wiedzą o tym także dzieci.
Do odpowiednich worków
każdy wrzuca… (śmieci)”

• Słuchanie opowiadania E. Stadmüller Smok Segregiusz (+ załącznik: 2 ilustracje)
Rodzic czyta opowiadanie:
“Smok Segregiusz był niezwykle sympatycznym bajkowym smokiem. Uwielbiał bawić się tym, co inni uważali za śmieci. Kartonowe pudełka zamieniał w domki dla lalek albo rycerskie zamki. Plastikowe butelki oklejał błyszczącą folią i wykorzystywał jako wieże albo robił z nich rakiety. Kolorowe zakrętki z radością ustawiał jako pionki w grach planszowych, które sam wymyślał. Z puszek robił grzechotki, ze starych rękawiczek – maskotki… Nigdy się nie nudził. Zazwyczaj chodził uśmiechnięty, a gdy wpadał na jakiś kolejny zwariowany pomysł – podskakiwał z radości. Jednego Segregiusz nie mógł zrozumieć. Gdy widział powyrzucane byle gdzie papierowe torebki, puszki czy reklamówki, w jego oczach pojawiał się smutek.
– Czemu ludzie wyrzucają takie wspaniałe zabawki? – rozmyślał. – Jeśli już nie chcą się nimi bawić, to przecież są pojemniki na papier, metal czy szkło. Na pewno ktoś wie, jak takie skarby wykorzystać…
O, znów ktoś pomylił trawnik ze śmietnikiem i park nie jest już taki ładny jak był. Czy naprawdę tak trudno trafić papierkiem do kosza?
– Czy myślisz o tym samym co ja? – spytała senna wróżka Gwiazduszka, która pojawiła się nie wiadomo skąd i przysiadła obok smoka, na parkowej ławeczce.
Segregiusz spojrzał na porozrzucane wszędzie śmieci i westchnął ciężko.
– Wymyśl jakąś zabawę, która nauczy wrzucania papierków do kosza – zaproponowała Gwiazduszka – a ja postaram się, aby ten pomysł przyśnił się jakiemuś dziecku.
– Spróbujmy – zgodził się smok.
– Tato, tato! – zawołał Olek, gdy tylko otworzył oczy. – Śniło mi się, że wygrałem wielki turniej.
– Rycerski? – zainteresował się tato.
– Jasne, że rycerski – kiwnął głową Olek. – Miałem na sobie srebrną zbroję, hełm z pióropuszem i walczyłem… ze śmieciami.
– Z czym? – oczy taty zrobiły się okrągłe ze zdumienia.
– Te śmieci chciały zasypać cały świat, a ja im na to nie pozwoliłem – oświadczył dumnie rycerz z przedszkolnej grupy Tygrysków.
– Jestem z ciebie dumny – oświadczył tato i uścisnął Olkowi prawicę.
– Ten bałagan na trawnikach to rzeczywiście problem – rozmyślał, jadąc do pracy. – Akurat projektował nową szkołę, a jego kolega – architekt krajobrazu – głowił się nad tym, jak urządzić plac zabaw dla przedszkolaków i park pełen atrakcji sportowych dla starszych dzieci. –
Tylko pamiętaj o koszach na śmieci – przypomniał mu tato, kiedy tylko wszedł do biura. Pan Zbyszek kiwnął głową i po paru godzinach przyniósł gotowe szkice. Kosze w kształcie smoków, rakiet, wież fantastycznie pasowały do sportowych boisk i huśtawek.
– Niech dorosłych uczą dzieci, gdzie wyrzucać trzeba śmieci – podsumował jego pracę tato.”

• Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania i ilustracji.
Rodzic zadaje pytania:
− Co lubił robić smok Segregiusz?
− Co smuciło smoka?
− Jaki sen miał Olek?
− Dlaczego należy wyrzucać śmieci do kosza?
− W jaki sposób możemy chronić przyrodę?
• Ćwiczenie językowe Trudne słowa. (+ załączniki)
Rodzic wyjaśnia sposoby ochrony przyrody. Tłumaczy trudne dla dzieci pojęcia związane z ochroną przyrody: segregacja, recykling, odpady biodegradowalne.
Następnie rodzic pyta dzieci: Czy zna jeszcze jakieś trudne słowa związane z ochroną przyrody, które chce wyjaśnić? Odpady biodegradowalne – to np.: liście, chwasty, słoma, odpady z drewna, obierki po warzywach i owocach, skorupki jajek.

• Zabawa dydaktyczna Segregowanie śmieci.

Przed zabawą warto odtworzyć dziecku filmik o segregacji:

lub

Potrzebne będą pudełka kartonowe z przyklejonymi kwadratami w kolorach: niebieskim, żółtym, zielonym, brązowym, czarnym, różnego rodzaju śmieci. Rodzic rozkłada na podłodze śmieci i prosi dzieci o pomoc w ich posegregowaniu do odpowiednich pojemników. Rodzic prezentuje 5 kolorów pudełek, mówi i pokazuje, co należy wkładać do którego koloru. Kolor niebieski – papier, kolor zielony – szkło, kolor żółty – metal i plastik, kolor brązowy – odpady biodegradowalne, kolor czarny – odpady zmieszane. Rodzic prezentuje wiersz B. Szelągowskiej Kosz na śmieci, a dziecko go powtarza:
“Kosz się zawsze bardzo smuci, gdy ktoś papier obok rzuci. Pamiętają wszystkie dzieci, by do kosza wrzucać śmieci!”

• Kostka Segregujemy śmieci (+załącznik)
Zróbmy wspólnie z dzieckiem załączoną kostkę do gry, ćwiczmy kolory oraz prawidłową segregację śmieci, odpowiadając co do danego pojemnika można wrzucić.

• Zabawy twórcze z zastosowaniem gazet.
Potrzebne będą stare gazety. Rodzic zadaje pytanie: Co możemy zrobić ze starej gazety? Dziecko podaje pomysły i wspólnie je wykonują, np. rolują gazetę, tworzą lunetę i oglądają przez nią świat; dmuchają na gazetę trzymaną w jednej dłoni; zgniatają ją w kulkę i podrzucają do góry; rozwijają gazetę i ją prostują; kładą na podłodze i przeskakują przez gazetę obunóż; klaszczą w dłonie, trzymając gazetę; szeleszczą nią; uderzają w gazetę rytmicznie, jednym palcem.

• Wykonanie czapki z gazety techniką origami.
Dziecko składa wraz z rodzicem czapkę z gazety. Rodzic pokazuje dokładnie każdy ruch i pomaga dziecku na każdym etapie:
(-złożenie kartki na pół, -odwrócenie linii złożenia do góry, -złożenie górnych rogów z obu stron do linii środka, -zagięcie dolnej linii ku górze, -odwrócenie kartki i ponowne zagięcie dolnej linii ku górze.

• Zabawa ruchowa z elementem celowania – Rzut do kosza.
Potrzebne będą: gazeta dla dziecka, kosz. Dziecko zgniata gazetę w kulkę. Podrzuca ją do góry i stara się złapać. Następnie rodzic stawia na środku kosz. Zadaniem dziecko jest rzucić/trafić swoją kulą do kosza.

Miłego dnia Pszczółeczki🐝 🐝🐝 Do jutra🖐🖐🖐

Poproście rodziców o zrobienie zdjęć z dzisiejszych działań i przesłanie nam do kroniki zajęć zdalnych!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Skip to content