Świerszcze

9Cze2020

Hej Starszaki!!!!! Dzisiaj środa, a przed nami dłuuuugi weekend.

Zaczynamy od gimnastyki. Wybierzcie sobie pięć figur i każdą przećwiczcie po pięć razy.

Teraz ćwiczmy buzię i języczek razem z pandą.

Zadanie 1. „Tylko raz” – wysłuchanie wiersza Mieczysławy Buczkówny. Rozmowa na temat jego treści.

Tylko raz       Mieczysława Buczkówna

Chcą żyć jak i ty żyjesz,

Wszystkie na świecie zwierzęta –

I mrówki, i żaby, i żmije,

I pszczoła wiecznie zajęta.

I paź królowej – motyl

Niech fruwa tęczowozłoty,

I ślimak środkiem dróżki

Niech pełznie, wystawia różki…

Przypatrz się z bliska dżdżownicy,

Biedronce, jak kropki liczy,

Jaskółce, jak gniazdko kleci,

Jak pająk rozsnuwa sieci.

Niech skacze pasikonik,

Niech świerszczyk w trawie dzwoni…

Dla nich kwitnie łąka, dla nich rośnie las.

Jak i ty – żyją tylko raz.

Pytania do wiersza: O jakich zwierzętach jest mowa w wierszu? Gdzie można je spotkać? Co jest ich wspólnym marzeniem? Porządkując odpowiedzi dziecka należy podkreślić, że niezależnie od gatunku, każdy ma prawo do życia i każdy jest potrzebny, dlatego należy mu się szacunek.

Zadanie 2. „Jaka to nazwa?” – układanie wyrazów z liter. Wybierzcie litery z Alfabetu. Zadanie polega na ułożeniu jak największej liczby nazw zwierząt. Można dokonać podziału zwierząt na hodowlane i dzikie.

Zadanie 3. „Jakie to zwierzęta?” – praca plastyczna z W52. Wycinanie ilustracji po śladzie, układanie i naklejanie na kartkę. Wspólna rozmowa na temat ilustracji – zwierząt żyjących w polskich lasach.

Zadanie 4. Praca z KP4.36a – nazywanie zwierząt, dzielenie nazw na głoski, zapisywanie pierwszej i ostatniej litery. Praca z KP4.36b – pisanie wyrazów po śladzie, odczytywanie prostych wyrazów, nazywanie zwierząt i łączenie ich z odpowiednim wyrazem.

Zadanie 5. „Zwierzęta leśne” – Obejrzyjcie zdjęcia przedstawiające zwierzęta zamieszkujące las. Dziecko opisuje poszczególne zwierzęta. Mówi, które zna, a których nie, następnie odczytuje nazwy z podziałem na zwierzęta roślinożerne i drapieżniki. Roślinożerne: sarna, jeleń, zając, wiewiórka, dzik. Drapieżniki: wilk, lis, kuna, borsuk, sowa. Pytania dla dziecka: Jak myślisz, co jedzą zwierzęta roślinożerne, a czym odżywiają się drapieżniki? Jak powinniśmy zachowywać się w lesie? Jak należy się zachować, kiedy zobaczymy w lesie dzikie zwierzę? Poproście dziecko o uzasadnienie, dlaczego kontakt z dzikimi zwierzętami może być niebezpieczny: Co może się stać, gdy napotkamy żmiję, niedźwiedzia, wilka, dzika?

Zwierzęta roślinożerne: sarna, jeleń, zając, wiewiórka, dzik

Drapieżniki: wilk, lis, kuna, borsuk, sowa

Zadanie 6.  Wycieczka do ZOO – to zestaw ćwiczeń gimnastycznych kształtujących prawidłową postawę

A te osoby, które będą miały ochotę po południu zrobić pracę plastyczną lwa to zapraszam na stronę:

A TERAZ UWAGA!!!! DOBRA WIADOMOŚĆ! JUTRO (BOŻE CIAŁO) I PIĄTEK SĄ DNIAMI WOLNYMI OD ZAJĘĆ DYDAKTYCZNYCH. TAK WIĘC – MACIE WOLNE!!!

P.S.  W wolnej chwili możecie dokończyć zadania w kartach pracy przewidziane na ten tydzień.

9Cze2020

Witam Was Świerszcze i Mrówki w środę i zapraszam do wspólnego wykonywania ćwiczeń i zabaw logopedycznych.

Logopedia – ćwiczenia utrwalające. „Rozgrzewka” buzi i języka.

 

Filmik wymowa głoski r, ćwiczenia języka, rozpoznawanie głoski r w wyrazach. (utrwalenie)

https://www.youtube.com/watch?v=Ds-Mz1gMfu4

Gra planszowa z głoską r. Zagrajcie z rodzicami, poćwiczcie wymowę.

Utrwalamy wymowę głoski r.

Na koniec zapraszam do utrwalenia piosenki pt.„Pieski małe dwa”.

 

Zaśpiewajcie refren. W piosence jest sporo trudnych słów, które należy prawidłowo wypowiadać.

Pieski małe dwa (Śpiew i prod.muz: F. Lakhdar, sł: tradycyjne)

Pieski małe dwa chciały przejść się chwilkę,

Nie wiedziały że, przeszły całą milkę.

I znalazły coś! Taką dużą białą kość.

Si bą si bą Trala la la Si bą si bą

Taką dużą białą kość.

Pieski małe dwa, chciały przejść przez rzeczkę,

nie wiedziały jak, znalazły deseczkę.

I choć była zła, przeszły po niej pieska dwa.

Si bą si bą. Tralala la la Si bą si bą

Przeszły po niej pieski dwa.

Pieski małe dwa poszły raz na łąkę.

I znalazły tam, czerwoną biedronkę.

A biedronka ta, mnóstwo czarnych kropek ma,

Si bą si bą Tralalala Si bą si bą

Mnóstwo czarnych kropek ma.

Pieski małe dwa, poszły więc do domu,

o przygodzie swej, nie mówiąc nikomu,

wlazły w budę swą, teraz sobie smacznie śpią.

Si bą si bą Tralalala Si bą si bą

Teraz sobie smacznie śpią.

8Cze2020

Kochane Przedszkolaki, witamy was we wtorek. Na dobry początek gimnastyka (załącznik 1)

Teraz czas na ćwiczenia logopedyczne (załącznik 2 )

Zadanie 1.„Porządkujemy zoo”– Rodzic podaje nazwę wybranego zwierzęcia zamieszkującego zoo: małpa, zebra, wilk, lis, antylopa, hipopotam, papuga i inne, których nazwy są zgodne fonetycznie z zapisem i nie zawierają znaków diakrytycznych. Wybrane dziecko dzieli nazwę na sylaby, wyodrębnia głoskę w nagłosie i wygłosie. Wszyscy układają nazwę korzystając z liter Alfabetu.

Zadanie 2.

„Mapa świata” – rozmowa kierowana. Rodzic pokazuje dziecku mapę świata, wskazuje kontynenty i podaje ich nazwy. Wspólnie z dzieckiem odszukuje na mapie Afrykę. Prezentuje fotografie zwierząt afrykańskich. Zwraca uwagę na ich wygląd, sposób poruszania się, budowę. Pyta dziecko, co wie na temat zwierząt przedstawionych na fotografiach. Następnie opowiada mu o najbardziej niebezpiecznych zwierzętach, które nazwano „Wielką Piątką Afryki”: lwa, słonia afrykańskiego, nosorożca czarnego, lamparta, bawoła afrykańskiego. Zwraca uwagę na przystosowanie się zwierząt do środowiska, w którym żyją.

Lew – łapy zakończone ostrymi pazurami, silne szczęki doskonałe do powalania i zabijania nawet bardzo dużych zwierząt, groźnie wyglądająca grzywa, która zwiększa przewagę samca broniącego terytorium stada, stanowi naturalną ochronę głowy i szyi podczas walki.

Słoń afrykański– duże uszy wykorzystywane do chłodzenia, długa trąba zakończona dwoma palczastymi wyrostkami służąca do oddychania, wąchania, picia, kąpieli, zbierania pożywienia i zrywania gałęzi z wyższych partii drzew, ciosy służące do obrony, miękka i delikatna spodnia strona stóp, dzięki czemu słoń może poruszać się bezszelestnie. Po kąpieli słonie obsypują wilgotną skórę piaskiem, a powstała w ten sposób warstwa kurzu i błota pomaga im chronić się przed słońcem i owadami.

Nosorożec czarny – żywi się zróżnicowanym pokarmem roślinnym, ma szerokie i płaskie zęby trzonowe służące mu do rozcierania liści. Róg wykorzystuje do obrony. Gruba skóra stanowi ochronny pancerz a tarzanie się w błocie pomaga utrzymać niską temperaturę ciała i chroni przed pasożytami. Nosorożec biega bardzo szybko.

Lampart – dzięki ubarwieniu jest prawie niewidoczny wśród traw lub liści drzew. Ma szerokie łapy z ostrymi pazurami. Cechują go niebywała zwinność i siła – lamparty potrafią się wspinać, wciągnąć na drzewa ofiary trzy razy cięższe od siebie. Lampart potrafi świetnie pływać i wykonywać siedmiometrowe skoki.

Bawół afrykański jest roślinożercą o ogromnej wadze (zwykle od 500 do 900 kg). Osadzone na dużej głowie potężne, ostre rogi służą do obrony i ataku. Bawoły mają silne kończyny, które są zakończone dwoma palcami pokrytymi racicami. Pytanie dla dziecka: Dlaczego zwierzęta z Wielkiej Piątki Afryki uważa się za najniebezpieczniejsze zwierzęta świata? Dziecko zgłasza swoje pomysły. (Te zwierzęta są znane z waleczności, zwłaszcza gdy bronią młodych lub zostaną zranione).

Obejrzyjcie również filmik o Wielkiej Piątce Afryki

Zadanie 3.  „Bilety do zoo” – zabawa matematyczna. Potrzebne będą papierowe pieniążki, którymi się już kiedyś bawiliśmy. Dziecko przypomina sobie wygląd i nominały poszczególnych monet i banknotów. Rodzic zaprasza dziecko do układania sylwet ilustrujących opowiadanie: Adam chce kupić bilet do zoo dla siebie i dla taty. Bilet dla dorosłego kosztuje 6 zł, dla dziecka – 4 zł. Jakimi monetami może zapłacić za swój bilet? Wybierzcie odpowiednie monety i ułóżcie je. Czy istnieje tylko jeden sposób zapłaty? Dziecko dodaje odpowiednie wartości, posługując się sylwetami. Rodzic proponuje inne zagadki: Adam zaprosił do zoo Adę. Ile zapłacą za bilety? Ada idzie do zoo z mamą. Ile zapłacą za bilety?

Zadanie 4. Zoo – masaż do fragmentu wiersza Bolesława Kołodziejskiego. Zabawa w parach. Jedno leży na brzuchu, drugie wykonuje masaż jego pleców. Potem następuje zmiana ról.

Zoo       Bolesław Kołodziejski        

Tu w zoo zawsze jest wesoło, (masujemy plecy otwartymi dłońmi)

tutaj małpki skaczą wkoło, (wykonujemy ruchy naśladujące skoki po okręgu)

tutaj ciężko chodzą słonie, (naciskamy płaskimi dłońmi)

biegną zebry niczym konie, (lekko stukamy pięściami)

żółwie wolno ścieżką człapią, (powoli, lekko przykładamy płaskie dłonie)

w wodzie złote rybki chlapią. (…) (muskamy raz jedną, raz drugą ręką)

Zadanie 5.

Praca z KP4.35a – czytanie wyrażeń, dopasowywanie ich do ilustracji zwierząt.

Praca z KP4.35b – podawanie nazw zwierząt, podpisywanie ilustracji po śladzie, ćwicz artykulacyjne.

Praca z KP4.38a – kącik grafomotoryczny, pisanie nazw zwierząt po śladzie.

Po południu, dla tych, którzy są ciekawi wiadomości o zwierzętach proponujemy film „ Strażnicy miasta – poznajemy zwierzęta w ZOO”.

Powodzenia !!!

8Cze2020
Witam Was Kochane Dzieci i Drodzy Rodzice!
Dzisiaj chciałam przekazać trochę informacji na temat święta Bożego Ciała, które przypada w najbliższy czwartek.
Święto Bożego Ciała jest obchodzone już ponad 700 lat.
Najbardziej uroczyste procesje odbywają się wtedy w Hiszpanii, w Polsce i w wielu miastach Ameryki Południowej.Do dziś niezwykle bogate procesje przechodzą ulicami hiszpańskiego miasta Toledo i peruwiańskiego Cusco.
W naszym kraju najbarwniejsze procesje są w Krakowie, Zakopanym, Łowiczu, Chochołowie.
Podczas tego święta na ulicach wzdłuż wyznaczonej trasy ustawia się 4 ołtarze, przy każdym z nich czytana jest Ewangelia, a
zgromadzeni uczestnicy otrzymują błogosławieństwo. Trasa procesji usłana jest płatkami kwiatów a okna ozdabiane są wizerunkami świętych i kwiatami. Ołtarze zgodnie z tradycją stroi się gałązkami brzozy. W niektórych miastach ołtarze budują ludzie z różnych grup zawodowych np: górnicy, strażacy, rybacy.
Uczestnicy procesji niosą proporce – flagi i wizerunki świętych. Na przodzie idą ubrane w białe stroje dziewczynki sypiące płatki kwiatów oraz ministranci z dzwoneczkami.
Najważniejszym elementem jest niesiona pod baldachimem monstrancja. Wyjaśniam trudne słowa:
monstrancja to złote lub srebrne naczynie w którym umieszcza się hostię
baldachim – to taka osłona z materiału w kształcie daszka, niesiona nad księdzem, który trzyma monstrancję.
Baldachim podtrzymywany jest przez mężczyzn szczególnie zasłużonych dla parafii.
Zapamiętajcie, ze w Boże Ciało Jezus wychodzi z kościoła i odwiedza wsie i miasta.A idąc w procesji oddajemy cześć Jezusowi i wyznajemy nasza wiarę w Niego. I krótka piosenka, piosenka też może być modlitwą.
Panie Jezu zabierzemy Cię do domu,
Panie Jezu nie oddamy Cię nikomu.
Dniem i nocą Panie Jezu będziesz z nami,
bo gorąco Panie Jezu Cię kochamy.
W podręcznikach są ciekawe zadania do wykonania.
5 – latki na stronach 100, 101 przykleją odpowiednie naklejki i palcem umoczonym w farbie pokolorują górny kwiat.
6 – latki na stronie 94 pokolorują procesję Bożego Ciała
a na stronie 95 połączą kropki, pokolorują monstrancję i połączą kwiaty w pary.
Dzieci, które nie mają podręczników może spróbują narysować procesję Bożego Ciała.
Wysyłam obrazki tematyczne.
Pozdrawiam serdecznie, trzymajcie się zdrowo i pamiętajcie o modlitwie, teraz szczególnie do Jezusa.
7Cze2020

Witam Was Świerszcze i Mrówki w poniedziałek i zapraszam do wspólnego wykonywania ćwiczeń i zabaw logopedycznych.

Logopedia – ćwiczenia utrwalające. „Rozgrzewka” buzi i języka.

 

 

Wykonajcie gimnastykę języka z panią Magdą.

Gra planszowa z kostką – wymowa głoski z w wyrazach.

Gra planszowa z głoską s. Zagrajcie z rodzicami, poćwiczcie wymowę.

Karta pracy z głoską ż. Rodzic pomaga Wam wpisać prawidłową literę w wolne pole. Utrwalamy wymowę głoski ż w wyrazach.

Na koniec zapraszam do wysłuchania piosenki pt.„Pieski małe dwa”.

Zaśpiewajcie refren. W piosence jest sporo trudnych słów, które należy prawidłowo wypowiadać.

Pieski małe dwa (Śpiew i prod.muz: F. Lakhdar, sł: tradycyjne)

 

Pieski małe dwa chciały przejść się chwilkę,

Nie wiedziały że, przeszły całą milkę.

I znalazły coś! Taką dużą białą kość.

 

Si bą si bą Trala la la Si bą si bą

Taką dużą białą kość.

 

Pieski małe dwa, chciały przejść przez rzeczkę,

nie wiedziały jak, znalazły deseczkę.

I choć była zła, przeszły po niej pieska dwa.

 

Si bą si bą. Tralala la la Si bą si bą

Przeszły po niej pieski dwa.

 

Pieski małe dwa poszły raz na łąkę.

I znalazły tam, czerwoną biedronkę.

A biedronka ta, mnóstwo czarnych kropek ma,

 

Si bą si bą Tralalala Si bą si bą

Mnóstwo czarnych kropek ma.

 

Pieski małe dwa, poszły więc do domu,

o przygodzie swej, nie mówiąc nikomu,

wlazły w budę swą, teraz sobie smacznie śpią.

 

Si bą si bą Tralalala Si bą si bą

Teraz sobie smacznie śpią.

7Cze2020

Witajcie Kochani w ten poniedziałkowy poranek. Jak zwykle trochę z rana się poruszamy. Proponuję taniec w rytmie zumby.

A teraz ćwiczonko  logopedyczne (załącznik)

Zadanie 1. Zwierzęta małe i duże – wysłuchanie opowiadania i rozmowa na temat jego treści. Rodzic  zaprasza dziecko do wysłuchania opowiadania o zwierzętach. Prosi o uważne słuchanie i zapamiętanie, czym różni się pszczoła od osy, jakie zwierzęta mają podobny kolor skóry, dlaczego konie noszą takie dziwne nazwy.

Zwierzęta małe i duże              Maciej Bennewicz

– Osa! – Ada zaczęła nerwowo machać rękami, żeby odgonić owada. – To nie jest osa, tylko pszczoła – stwierdziła spokojnie babcia. – Przestań machać, to spokojnie odleci i nic ci nie zrobi. A jak machasz, to możesz ją tylko zdenerwować. Pomyśli, że chcesz jej zrobić krzywdę. – Skąd wiesz, babciu, że to pszczoła? – spytała Ada. – Mój tata był pszczelarzem, a teraz mój brat, Stanisław, również zajmuje się pszczelarstwem. Całe dzieciństwo mieszkaliśmy z pszczołami. Osy są dłuższe i jaśniejsze od pszczół. A pszczółki są krępe, grubiutkie i ciemne. Mają też więcej brązowych włosków. Pewnie szukała tutaj pyłku kwiatów. Pszczoły rzadko kogoś żądlą bez powodu, to bardzo pożyteczne owady. – Wiem, babciu, robią miód – stwierdziła Ada. – Tak, aniołku. – Babcia czasem w ten miły sposób zwracała się do Ady. – Pszczoły wytwarzają miód z pyłku kwiatów. Muszą się dużo napracować, żeby zebrać zapasy. Jeden słoiczek miodu to praca setek pszczół. – Babciu, a skąd pszczoły wiedzą, dokąd mają lecieć po ten pyłek, z którego robią miód – spytał Adam. – Przecież nie potrafią mówić. Nie mogą spytać o drogę, nie mają też map ani nawigacji. – Pszczoły wylatują z ula na zwiad. Jeśli któraś z nich znajdzie pole pełne smakowitego pyłku kwiatowego, na przykład kwitnącego rzepaku, lub aleję lip, wówczas zbiera pyłek i wraca do ula. Na miejscu informuje pozostałe pszczoły w ich specjalnym, tajemniczym języku. – W tajemniczym języku? – zdziwił się Adam. – Tak – przytaknęła babcia. – Pszczółka tańczy i w ten sposób pokazuje innym pszczołom, którędy lecieć na pole obfite w pyłek, jak jest daleko i jakie znaki po drodze wskażą właściwy kierunek. – Tańczy? – powtórzyła Ada. – Tak jest, macha skrzydełkami, wykonuje specjalne kroki i to jest tajemnicza mowa pszczół. Inne się przyglądają, a potem, żeby zapamiętać trasę, naśladują ruchy mądrej przewodniczki. I już kilka chwil później pole jest pełne pszczół, które zbierają pyłek. Pszczoły przenoszą pyłek z kwiatu na kwiat, dzięki czemu zapylają kwiaty, a te mogą potem zmieni się w owoce. – A przy okazji z pyłku powstaje miód – dodała Ada. – Znakomicie – pochwaliła ją babcia. – Pszczoła jest prawie takiego samego koloru jak żyrafa – stwierdził Adam, który przeglądał właśnie książkę o zwierzętach. – Czy żyrafy też zapylają kwiaty? – Chłopiec wskazał fotografię, na której długi język żyrafy dotykał liści na wysokim drzewie. – Nie, syneczku – odpowiedziała babcia, która była biologiem, dlatego znała się na zwierzętach jak nikt w rodzinie. – Żyrafy jedzą liście. Muszą szybko obgryźć jedno drzewo akacji, gdyż ta roślina potrafi ostrzegać inne w pobliżu przed intruzami. – Babciu, w jaki sposób akacje ostrzegają się nawzajem? – spytała Ada. – Po kilku minutach obgryzania sok w liściach robi się gorzki i przestaje żyrafom smakować. Dzięki temu akacja traci tylko trochę liści. Gdyby nie ten ochronny zabieg, mogłaby stracić ich zbyt wiele i nie przeżyć. Jednak dzięki mechanizmowi obronnemu chroni siebie i inne drzewa w pobliżu, które na sygnał także gorzknieją. – Bardzo mądre te akacje – stwierdziła Ada. – Ciekawe, czy na świecie są jeszcze inne zwierzęta w podobnym kolorze jak pszczoły i żyrafy – zamyślił się Adam. – Nie mówi się „w kolorze” tylko w podobnym umaszczeniu, prawda, babciu? – Ada zrobiła mądrą minę. Adam wzruszył ramionami i ostentacyjnie odwrócił się, zakrywając książkę. – Można mówić, jak się chce – żachnął się. – Zamiast się kłócić i robić sobie przykrość, poszukajcie zwierząt podobnych do pszczół, czyli żółto-pomarańczowo-brązowych – zarządziła babcia. Pogłaskała Adama po głowie i poprosiła o przyniesienie kilku książek. Po chwili na stole pojawiły się zdjęcia i rysunki tygrysa, szerszenia, kota domowego, psa, kameleona i konia. – Co do słowa „umaszczenie” to prawda, tak się mówi – stwierdziła babcia. – Kolor zwierzęcia to inaczej jego umaszczenie. Hodowcy koni nazywają w bardzo ciekawy sposób różne kolory, czyli umaszczenia tych zwierząt. Na przykład koń, który wydał się wam podobny do pszczoły, nosi nazwę srokacz albo inaczej koń maści srokatej. Adam wstał i po chwili przyniósł kolejną książkę, tym razem z fotografiami koni. – Naucz nas, babciu, maści koni – zaproponował i wskazał palcem jasnobrązowego konia z ciemnobrązową grzywą. – To koń gniady – odpowiedziała babcia, poprawiając okulary. Adam przerzucił kilka kartek i w końcu jego palec trafił na szarobiałego konia w czarnobrązowe ciapki. – Wygląda jak lody straciatella – ucieszyła się Ada. – Uwielbiam ten smak. – To jest maść taranta albo tarantowata – stwierdziła babcia. Adam wskazał czarnego konia. – To koń kary – odpowiedział babcia. – Ten ma granatowy połysk, więc mówi się o nim koń kruczy, bo ma umaszczenie podobne do tego ptaka. U koni mówimy o umaszczeniu, u ptaków – o upierzeniu. – A kruki, babciu, co to za ptaki? – spytała Ada. – Kruki żyją bardzo długo. Najstarszy żył ponoć w Londynie na zamku Tower. Miał 44 lata. Kruki łączą się w pary na całe życie. Potrafią bronić swego terytorium i są wszystkożerne, czyli jedzą, co im do dzioba wpadnie. – Babcia zaśmiała się i wyciągnęła z szafki herbatniki. – Super, znamy już cztery umaszczenia koni! – Adam aż klasnął w ręce z radości. – Srokacz, gniady, taranta i kary. – Oraz zwyczaje pszczół, żyraf i kruków – uzupełniła Ada. – Proponuję małe powtórzenie. Wydrukujemy czarno-białe rysunki koni, a wy pokolorujecie je zgodnie z poznanym umaszczeniem. – Super! – ucieszyły się dzieciaki. – Babciu, a można narysować srebrnego konia – spytała Ada. – Takiego jak jednorożec? – Oczywiście, że tak, koń o srebrnym umaszczeniu to maść siwa lub biała, a lekko kremowa to jeleniowata.

Po przeczytaniu opowiadania zadajemy dziecku pytania: O jakich zwierzętach opowiadała babcia? Czy zapamiętałeś, czym różni się pszczoła od osy? Skąd pszczoły wiedzą, gdzie mają lecieć po pyłek kwiatowy? Jak myślisz, czy takie naśladowanie ruchów pszczoły jest proste? Jakie inne zwierzęta mają „kolor” podobny do pszczół? Czy wiesz dlaczego zwierzęta mają paski? (Paski służą za kamuflaż i zapewniają ochronę przed drapieżnikami. Pomagają też regulować temperaturę ciała –czarne paski pochłaniają ciepło, a jasne je oddają).

Zadanie 2Taniec Mai – przypomnijcie sobie teraz znaną Wam piosenkę. Kto pamięta ten tańczy i śpiewa.

Zadanie 3„Zwierzęta” – zabawa matematyczna. Uszykujcie cyfry z Alfabetu oraz 10 kredek lub 10 klocków lub 10 nakrętek ( jakiś przedmiotów w liczbie 10). Umówcie się, że te klocki bądź kredki to są ptaszki.  Następnie rodzic zaprasza dziecko do ilustrowania opowiadania liczmanami. Rodzic prosi: policz, ile masz przed sobą ptaszków? Na jednym podwórku spotkały się cztery ptaki, połóż je na dywanie (lub na stole): sikorka, wróbel, gołąb i gęś. Ile ich było? Nagle z domu wyszła gospodyni i to wystraszyło sikorkę i wróbla. Te dwa ptaki odleciały. Ile ich zostało? Po zakończeniu opowieści poproście dziecko, aby wyjęło cyfry, które ilustruję liczbę ptaków na początku i na końcu historii. Pomiędzy nimi połóżcie znak odejmowania. Czy pamiętasz, jak zapisywaliśmy znak pokazujący nasz wynik liczenia? Znajdź go i połóż znak równości. Ile ptaków zostało? Znajdź tę cyfrę w Alfabecie i ułóż wynik. Rodzic proponuje jeszcze kilka ćwiczeń tego rodzaju, za każdym razem prosząc dziecko, by ułożyło również zapis liczbowy.

Zadanie 4. „Jak wygląda znak odejmowania? – zabawa ruchowa. Rodzic prezentuje dziecku sposób pisania znaku odejmowania. Następnie prosi dziecko, by spróbowało go pokazać za pomocą różnych części ciała. Na koniec dziecko pisze znak odejmowania w powietrzu i na podłodze.

Zadanie 5. Praca z KP4.34a – przeliczanie zwierząt, zapisywanie odejmowania. Praca z KP4.34b – wykluczanie ze zbioru, odszukiwanie zwierzęcia, które nie pasuje do pozostałych. Rysowanie zwierzęcia zgodnie z instrukcją.

Zadanie 6. „Jakie słyszysz zwierzę?” – zabawa dźwiękowa. Rodzic odtwarza nagranie odgłosów wydawanych przez różne zwierzęta (lwa, małpy, delfina, flaminga, foki, goryla itp.). Zadaniem dzieci jest odgadnięcie, jakie zwierzę właśnie słyszały.

4Cze2020
Już dzisiaj piąteczek 🤗😁 Czujecie weekendzik, słoneczko, rowerek i inne atrakcje…. Już niedługo, bo najpierw poranna gimnastyka:
https://view.genial.ly/5e8f24d6602d4b0e2631178e

Jeśli poćwiczone to zapraszamy do gimnastyki buzi i języka (załączniki).

Zadanie nr 1 Zabawa ruchowa: „Bal zabawek” włącz swoją ulubioną muzyczkę i poruszaj się w jej rytmie, na przerwę w muzyce naśladuj:
🔶 pajacyki ( dziecko skacze w miejscu, rozkłada ręce i nogi jak pajacyk);
🔶 lalki ( staje w rozkroku, rozkłada ręce i kiwa głową);
🔶 piłeczki ( skacze obunóż w miejscu okręcając się dookoła);
🔶 samochody( naśladuje samochód);
🔶 misie ( porusza się po czworakach).
Zadanie nr 2 „Zabawy dzieci z różnych stron świata” – rozmowa z dzieckiem na temat ich ulubionych zajęć; Mamusia lub Tatuś przeczytają Tobie teraz kilka zabaw z różnych stron świata. Dowiesz się jak bawią się Twoi rówieśnicy, może również bawisz się w takie zabawy 😀 Jeśli masz mapę świata spróbuj pokazać kraj z którego pochodzi dana zabawa-powodzenia 👍😀
🔷 „Rzeka słów” – zabawa językowa z Indii (Azja). Na początek trzeba ustalić zakres słów: rośliny lub zwierzęta. Podajemy pierwsze słowo, a kolejna osoba podaje słowo na ostatnią głoskę, którą kończyło się poprzednie np. tygrys-smok. Kto w ciągu 10 sekund nie poda wyrazu odpada z gry.
🔷 „Rybak” – zabawa ruchowa z Niemiec (Europa); Zasady gry: należy wybrać „rybaka”. „Rybak” stoi przed innymi uczestnikami, którzy siedzą na krzesłach. Mają wystawione dłonie – to ryby. Rybak wodzi jedną ręką pod dłońmi uczestników, wygłaszając tekst: „Łowiłem ryby przez noc całą, ale złowiłem ich bardzo mało”. Po ostatnim wyrazie Rybak próbuje znienacka klepnąć w dłoń któreś z dzieci. Aby uniknąć złapania, musi ono błyskawicznie odsunąć rękę. Jeśli rybakowi nie uda się schwytać ryby, musi próbować ponownie. Jeśli mu się powiedzie –następuje zamiana ról.
🔷 „Ciepło-zimno” – zabawa integracyjna z Liberii (Afryka); Jedna osoba chowa jakiś przedmiot i daje wskazówki pozostałym – w wersji polskiej „ciepło”, jeśli dana osoba zbliża się do przedmiotu, lub „zimno”, jeśli się od niego oddala; w wersji z Liberii miejsce ukrycia przedmiotu sygnalizuje się nie słowami, ale klaskaniem z różnym natężeniem, w zależności od odległości kryjówki.
🔷 „Ojciec Szymon każe” – zabawa naśladowcza z Panamy (Ameryka Środkowa); Na środku koła stoi Ojciec Szymon i pokazuje wymyślone przez siebie figury, które reszta uczestników musi wykonać. Potem ojciec Szymon wybiera zmiennika.
🔷 „Skakanie w workach” – zabawa ruchowa z Kolumbii; Zabawa kolumbijskich plantatorów kawy, którzy mają pod dostatkiem parcianych worków na ziarenka kawy. Dzieci podzielone są na 2 lub 3 zespoły i ustawione w szeregach. Każda drużyna dostaje duży worek. Dzieci kolejno skaczą w workach do celu i wracają do szeregu, przekazując worek następnemu koledze. Wygrywa drużyna, której wszyscy uczestnicy jako pierwsi poradzą sobie z zadaniem. Utrudnieniem może być skakanie w kapeluszu – plantatorzy noszą białe lub słomkowe kapelusze. Jeśli dziecko zgubi kapelusz, musi go założyć na głowę, zanim zacznie kontynuować skoki.
Zadanie nr 3 „Enchoque”(czy. Enczioke)– wykonaj zabawkę pochodzącą z Boliwii (Ameryka Południowa); O to instrukcja dla Ciebie:
Enchoque, inaczej kulołapka
To bardzo popularna zabawka, a zarazem gra zręcznościowa w Boliwii. Oryginalne enchoque składa się z drewnianego kijka i drewnianej kuli połączonych sznurkiem. W kuli wydrążony jest otwór. Gracz trzyma kijek i stara się, podrzucając kulkę w powietrze, nadziać ją na patyk. Łatwiejsza, często dziś spotykana wersja zabawki składa się z połączonych: kulki i kielicha, do którego kulka powinna wskoczyć.

Enchoque możemy zrobić domowym sposobem z papierowego lub plastikowego kubeczka np. po jogurcie, kawałka cienkiego sznurka (np. szpagatu, dratwy, kordonka) i folii aluminiowej (ew. z orzechem włoskim). Odetnij ok. 50-60 cm sznurka, końcówkę połóż na kawałku folii aluminiowej, a następnie zgnieć folię tak, by powstała kulka, a sznurek trzymał się w środku. Zrób grubą igłą lub szpikulcem otwór w dnie kubeczka, przewlecz nitkę i zawiąż pęczek. Enchoque gotowe! Można zacząć trenować!
Film do wykonania zabawki:
https://www.youtube.com/watch?time_continue=18&v=KTyqMbhBbGQ&feature=emb_logo

Zadanie nr4
Praca z KP4.33a – pisanie wyrazów po śladzie, łączenie zdjęcia z podpisem, kolorowanie, szukanie w książkach, albumach informacji na temat zabaw dzieci z różnych krajów.
Praca z KP4.33b –układanie wyrazów z rozsypanki literowej, łączenie wyrazów z obrazkami;
Zadanie nr 5
Czas na ćwiczenia gimnastyczne:
https://www.youtube.com/watch?v=S5TFdKc6TB4
Zadanie nr 6 I już na koniec gra interaktywna – ćwiczymy spostrzegawczość:
https://view.genial.ly/5eca59e2f3aac90d34a37c23

Miłego, aktywnego i wesołego weekendu Wam życzymy 😘😀😘😘 Do Poniedziałku 👋👋👋

3Cze2020
Puk, puk!!!! Halo czy już wstaliście? Czas na poranną gimnastykę:
https://wordwall.net/pl/resource/1045144/przyroda/zrób-jak-zwierzątka

Gimnastyka buzi i języka (załącznik)

Zadanie nr 1
Posłuchaj piosenki pt. „Moja fantazja” i odpowiedz na pytania:
🔷 Jakie było szkiełko z piosenki?
🔷 Co sprawiło, że można było dolecieć aż do gwiazd?
🔷 Jak inaczej można nazwać fantazję?
🔷 Co to są marzenia?
🔷 Czy masz marzenia? Jeśli tak to jakie?
🔷 Czy wszystkie marzenia się spełniają?
🔷 Czy marzenia są potrzebne?
Zadanie nr 2
Do tego zadania przygotuj chustkę lub wstążkę i wykonaj „Taniec marzyciela” do utworu Marzenie miłosne F. Liszta;
Może Mamusia lub Tatuś nagra film jak pięknie wykonujesz „Taniec marzyciela”? Bardzo nas to ucieszy.
Zadanie nr 3
Dokończ zdanie: „Na Wyspę Marzeń zabiorę…” przyda się do tego album liter – ułóż z liter co zabierzesz ze sobą na wyspę marzeń.

Zadanie nr 4 Czas na relaks – połóż się wygodnie i posłuchaj muzyki relaksacyjnej, w tym czasie skup się na swoich marzeniach. Będą potrzebne do wykonania kolejnego zadania 😉

Zadanie nr 5

Zapewne czujesz się teraz wypoczęty i gotowy do wykonania kolejnego zadania. Uszykuj kredki, farby, plastelinę – to co masz w domku i wykonaj pracę plastyczną na temat: „moje marzenie”;
Zadanie nr 6 Zagraj w grę pt. „Podróż” skup się i zapamiętaj szczegóły – powodzenia 🙂
https://view.genial.ly/5ec91b27ad9c9e0d8e207940

Zadanie nr 7
Praca z KP4.32a – podawanie nazw obrazków, odczytywanie wyrazów, łączenie ze sobą tych, które się rymują, rysowanie schematu skrzydła motyla;
Praca z KP4. 32b – rysowanie po śladzie, kolorowanie obrazka;

Zadanie nr 8 Trochę matematyki do wyboru dla Was – Interaktywne ćwiczenia matematyczne i logiczne: „Szalone liczby”, „Matzoo”:
https://szaloneliczby.pl/przedszkole/

https://www.matzoo.pl/zerowka

https://www.gry-matematyczne.pl/gry.html

Do zobaczenia jutro Kochani 😘

2Cze2020
Witajcie Kochane Dzieci 😍 Tradycyjnie zapraszamy Was do krótkiej gimnastyki:
https://wordwall.net/pl/resource/1559706/wf/karty-ruchowe-zwierzęta

A teraz gimnastyka buzi i języka:

Zadanie nr 1
„Różnię się od ciebie…, jestem do ciebie podobny …” – rozmowa kierowana; Popatrzcie na siebie w lustrze i zerknijcie też na rodziców, rodzeństwo 😀 Zwróćcie uwagę, że każdy z nas ma nos, oczy, usta, włosy. Wszyscy mamy te same części ciała, ale przecież każdy z nas jest inny. Ludzie różnią się między sobą: jedni mają oczy niebieskie inni zielone czy brązowe. Różnimy się nie tylko kolorem oczu czy kształtem nosa. Nosimy różne imiona, mamy różne zdolności. Pomimo tych różnic każdy z nas jest tak samo ważny. Pobawcie się teraz w zabawę wymieniając wspólne cechy i różnice w wyglądzie: Jestem do ciebie podobny….; Różnię się od ciebie…. (dokończ zdanie)
Zadnie nr 2 Kolorowy pociąg – wysłuchaj wiersza S. Daraszkiewicza pt. „Kolorowy pociąg” przygotuj swoje uszy do słuchania, a później buźkę do mówienia-będzie kilka pytań 😉

„Kolorowy Pociąg” wg. S. Daraszkiewicza
Jedzie, jedzie pociąg dookoła świata,
w barwnych chorągiewkach, kolorowych kwiatach.
A w pociągu olbrzymia gromada,
i na każdej stacji, ktoś jeszcze dosiada.
Wsiadajcie pasażerki i pasażerowie,
lecz niech każdy o sobie opowie.

Ja jestem Murzynka, mam kręcone włosy,
daję wam w podarku, dwa duże kokosy,
a może nie wiecie, co to znaczy kokos?
To palmowy orzech, co rośnie wysoko

W niskim ukłonie, czoło chylę,
mam dla was figi i daktyle.
Przyjeżdżam do was na wielbłądzie,
kto ma odwagę, niech wsiądzie.

Mam dwie pałeczki zamiast łyżeczki
i pałeczkami jem ryż z miseczki.
Piszą pędzelkiem, sypiam na matach,
a mój podarek – chińska herbata.

Na zielonym stepie, stado wołów pasam,
łapię dzikie konie, przy pomocy lassa.
Lasso to jest długa, bardzo długa lina,
a moja ojczyzna, zwie się Argentyna.

Francja jest złota i zielona,
Francja ma słodkie winogrona.
Rodacy moi z tego słyną,
że robią wino, dobre wino.

Jedzie, jedzie pociąg dookoła świata,
w barwnych chorągiewkach, w kolorowych kwiatach.
Kolorowy pociąg wesoła muzyka,
a więc proszę wsiadać, proszę drzwi zamykać.

Już ruszył nasz pociąg i gwiżdże i mknie.
Jak dobrze, jak milo, że zabrał i mnie.
Śpiewamy piosenkę, bębenka nam brak,
a koła wirują: tak, tak, tak, tak, tak.

Pytania do wysłuchanego wiersza:
🔷 Jakiej narodowości dzieci wsiadały kolejno do pociągu?
🔷 Jak nazywają się kraje, z których pochodziły?
🔷 Czy pamiętacie, w jakiej kolejności wsiadały dzieci?
🔷 Kto pierwszy wsiadł do pociągu?
🔷 Kto wsiadł ostatni?
🔷 Jak myślicie, kto przyjechał na wielbłądzie?
🔷 Kto je ryż pałeczkami?
🔷 Jak się jeszcze przedstawiło chińskie dziecko?
🔷 Jak spędza dzień dziecko w Argentynie?
🔷 Z czego słynie Francja?
🔷 Co można powiedzieć o dziecku z Polski – jak wygląda, co lubi robić, co lubi jeść?
🔷 Czy wszystkie dzieci w Polsce są takie same?
🔷 Czy w rzeczywistości dzieci opisane w wierszu zawsze tak wyglądają i się zachowują?

Zadanie nr 3„Kraje i ich mieszkańcy”– zabawa językowa, przeliczanie liczby głosek w słowach
Wyjmij album z literami i postaraj się ułożyć nazwę kraju i jego mieszkańca, a następnie przelicz głoski w ułożonych słowach. Wymień też samogłoski.
🔶 Polska-Polak
🔶 Anglia-Anglik
🔶 Francja-Francuz
🔶 Turcja-Turek
Zadanie nr 4 Kolejne zadania w kartach pracy powodzenia 👍😀
Praca z KP4.31a – odszukiwanie obrazków postaci na podstawie ich sylwet;
Praca z KP4.31b – odnajdywanie wspólnych cech dzieci na zdjęciach, rysowanie symboli;
Zadanie nr 5 Kolorowe dzieci – czas na trochę muzyki, wysłuchaj piosenkę Majki Jeżowskiej. Podczas refrenu zaklaszcz w dłonie, następnie uderz w uda, a później w podłogę. Baw się dobrze 🤗😀
https://www.youtube.com/watch?v=Y_kIVuTfVk4
Zadanie nr 6 Obejrzyj film pt. „My dzieci świata” utrwalisz nazwy kontynentów i ich mieszkańców.
https://www.youtube.com/watch?v=zl_dYe03Yx0 Zadanie nr 7 Pobaw się teraz w księdze zabaw z literami folią w paski na stronie 76-77. Spróbuj przeczytać zdania i odpowiedzieć na pytania
Zadanie nr 8 Zapraszamy Was do Zumby:
https://www.youtube.com/watch?v=ymigWt5TOV8 Zadanie nr 9 Na zakończenie dzisiejszego dnia zagraj w grę sudoku „Dzieci świata”:
https://view.genial.ly/5ecedf234cb8330da06348bb

Do jutra 😀😘 Pa, pa 👋👋👋

2Cze2020

Witam Was Świerszcze i Mrówki w środę i zapraszam do wspólnego wykonywania ćwiczeń i zabaw logopedycznych.

Logopedia – ćwiczenia utrwalające. „Rozgrzewka” buzi i języka.

Wykonajcie gimnastykę języka z panią Magdą.

Teraz poćwiczcie wymowę naprawdę trudnych wyrazów. Zapraszam do zapoznania się z wierszem Małgorzaty Strzałkowskiej pt. Szczeniak.
Starannie wymawiajcie wszystkie słowa z szcz.

Gra planszowa z głoską sz. Zagrajcie z rodzicami, poćwiczcie wymowę.

Karta pracy „Przyjęcie urodzinowe” – głoska r,l. Rodzic pomaga Wam wpisać prawidłową literę w wolne pole. Dodatkowo można sprawdzić, czy rozróżniacie głoski: r – l.

Na koniec zapraszam do wysłuchania piosenki pt.„Cztery Słonie”.
Zaśpiewajcie refren. W piosence jest sporo trudnych słów, które należy prawidłowo wypowiadać.

CZTERY SŁONIE
Ref:
Cztery słonie, zielone słonie,
każdy kokardkę ma na ogonie,
Ten pyzaty, ten smarkaty,
Kochają się jak wariaty!

Były raz sobie cztery słonie,
Małe, wesołe, zielone słonie,
Każdy z kokardką na ogonie,
Hej, cztery słonie !

I poszły sobie w daleki świat,
W daleką drogę, wesoły świat,
Hej, świeci słońce, wieje wiatr,
A one idą w świat.

Ref:
Cztery słonie, zielone słonie,
każdy kokardkę ma na ogonie,
Ten pyzaty, ten smarkaty,
Kochają się jak wariaty!

Płyną przez morza cztery słonie,
Małe, wesołe, zielone słonie,
Oj, gwałtu rety jeden tonie,
Smarkaty tonie!

Na pomoc biegną mu wszystkie wnet,
Za trąbę ciągną go i za grzbiet,
i wyciągnęły z wody go,
Wiec strasznie rade są!

Ref:
Cztery słonie, zielone słonie,
każdy kokardkę ma na ogonie,
Ten pyzaty, ten smarkaty,
Kochają się jak wariaty!

Idą przez góry cztery słonie
małe, wesołe, zielone słonie
wtem jeden w przepaść straszną leci
patrzcie, ten trzeci!

Na pomoc biegną mu wszystkie wnet
Za uszy ciągną go i za grzbiet
I wyciągnęły wreszcie go
Wiec strasznie rade są!

Ref:
Cztery słonie, zielone słonie,
każdy kokardkę ma na ogonie,
Ten pyzaty, ten smarkaty,
Kochają się jak wariaty!

Szły przez pustynię cztery słonie
Małe, wesołe zielone słonie
Wtem do jednego lew się skrada
Lew go napada !

Na pomoc biegną mu wszystkie trzy
Na lwa podnoszą swe ostre kły
Oj zmyka zaraz straszny lew
A one dalej w śpiew!

Ref:
Cztery słonie, zielone słonie,
każdy kokardkę ma na ogonie,
Ten pyzaty, ten smarkaty,
Kochają się jak wariaty!

A gdy obeszły już świat cały
To podskoczyły i się zaśmiały
Trąby podniosły swe do góry
I trąbią w chmury !

Hej łatwo obejść ten cały świat
Gdy obok brata wędruje brat
Cóż im uczynić może kto
Gdy zawsze razem są!

Ref:
Cztery słonie, zielone słonie,
każdy kokardkę ma na ogonie,
Ten pyzaty, ten smarkaty,
Kochają się jak wariaty!

Miłej zabawy.