Temat kompleksowy: Poświąteczne zabawy
• Układanie puzzli o tematyce świątecznej.
Obrazki (kartki świąteczne pocięte na części) lub puzzle o tematyce wielkanocnej
Dzieci układają obrazki a następnie opowiadają, co przedstawia ich układanka.
• Omówienie wyglądu i znaczenia palm.
Pomoce: różne palmy wielkanocne lub obrazki palm.
Rodzic pokazuje dzieciom różne palmy i rozmawia nt. ich wyglądu. Tłumaczy, że tradycyjnie miały one chronić przed chorobami i zapewnić dobre plony.
• Zabawy ruchowe „Turlające się jajka”
Dzieci kładą się na dywanie – są pisankami, turlają się we wskazaną stronę np.; w stronę okna, w stronę drzwi…..
• Słuchanie wiersza B. Szelągowskiej „Wielkanocny stół”
Nadeszła Wielkanoc.
Czas wielkiej radości!
Już stół wielkanocny
czeka na swych gości.
Pełno na nim potraw:
kiełbaska i żurek,
baba lukrowana,
tuż obok mazurek…
Dom pachnie czystością,
porządki skończone.
Czas na odpoczynek.
Wszystko już zrobione!
Święconka na stole,
a spośród pisanek,
jak każe tradycja,
wystaje baranek!
To czas na życzenia,
na chwile radości
i niech w naszych sercach
miłość ciągle gości.
• Rozmowa nt wysłuchanego utworu.
− Jakie potrawy znajdują się na wielkanocnym stole?
− Dlaczego ludzie sprzątają przed świętami w domach?
− Co znajduje się w koszyczku ze święconką?
− Dlaczego ludzie w czasie świąt są na ogół weseli i mili dla innych?
• Zabawa dydaktyczna „Co jest związane z Wielkanocą?”
Koszyk, pisanki/kraszanki, palma wielkanocna, baranek cukrowy, imitacja kurczaczka, bombka, łańcuch choinkowy. Rodzic rozkłada przed dziećmi różne przedmioty lub ich obrazki. Wspólnie ustalają, co pasuje do świąt wielkanocnych, a co do nich nie pasuje. Dzieci uzasadniają swój wybór.
• Zabawa paluszkowa „Wielkanocni goście”
Dzieci siedzą na dywanie, rodzic mówi rymowankę, a dziecko pokazuje odpowiednią liczbę palców i odpowiada na pytanie.
-Przy wielkanocnym stole pięciu gości siedziało, jeden poszedł do domu, to ile zostało?
-Przy wielkanocnym stole czterech gości siedziało, jeden poszedł do domu, to ile zostało?
-Przy wielkanocnym stole trzech gości siedziało, jeden poszedł do domu, to ile zostało?
-Przy wielkanocnym stole dwóch gości siedziało, dwóch poszło do domu, to ile zostało?
• Kolorowanie dowolnych obrazków związanych tematycznie ze świętami – wykorzystanie dowolnych technik plastycznych
Dzieci:
− kolorują i ozdabiają rysunki jajek, tworząc pisanki, wielkanocnych zwierzątek itp
− ozdabiają , wyklejają np. papierem kolorowym, plasteliną, krepą
− rysują po śladzie.