Witamy Was we wtorek i zapraszamy do wspólnej pracy i zabawy.
Marzec – V tydzień
Temat kompleksowy – Wielkanoc
Temat dnia – Awantura o jajka
Wielkanoc, zwyczaje i tradycje.
2 dzień – wtorek.
- Zabawy logopedyczne – Wiosenna gimnastyka, karty pracy.Wiosenna-gimnasyka-buzi-i-języka 1(3)
- Zestaw zabaw ruchowych.
Kartony formatu A4, np. woreczki można wykorzystać do zabawy woreczki z ryżem lub kaszą , nagranie wybranej piosenki, odtwarzacz CD.
Przygotowanie: dziecko otrzymuje karton formatu A4.
Obrysowuje jego kształt (karton leży na podłodze) palcami jednej i drugiej ręki.
- Dowolne przeskoki przez karton.
- Rzut woreczkiem na karton.
- Wachlowanie np. mamy kartonem.
- Skoki kangura. Postawa, karton trzymany między kolanami – skoki z odbicia obunóż w przód z wydłużaniem skoku i zamachem ramion.
- Kartony rozłożone na podłodze, chód na palcach z omijaniem przeszkód.
- Wystukiwanie rytmu na kartonach.
- Siad skulny, podparty, karton położony przed stopami. Rodzic wyklaskuje prosty rytm, dziecko wytupuje go stopami.
- Dowolny taniec na kartonie przy nagraniach wybranej piosenki.
- Powolny chód z kartonem na głowie.
Teatrzyk ,,Awantura o jajka”( Fiutowska T.)
- AWANTURA O JAJKA Występują: gosposia, kurki: Kukurka, Pstrokatka, Czubatka, Czupurka, narrator.
Scenografia: wczesnowiosenne akcenty na wiejskim podwórku.
Narrator z boku sceny.
Na scenie kurka Kukurka, spaceruje, grzebie nogami.
Wchodzi gosposia.
Gosposia: Kukurko, czy pamiętasz, że zbliżają się święta? Jajka będą potrzebne na pisanki.
Kukurka: Będą na nich malowanki?
Gosposia: Będą piękne, kolorowe!
Narrator: Kurka łapie się za głowę…
Kukurka: Pewnie dużo trzeba jaj?! Ajajaj! Ajajaj! Ajajaj!
Gosposia: Dużo, dużo. Całą kopę.
Kukurka: Ależ będę mieć robotę!
Gosposia: Oj, Kukurko! Toć w kurniku kurek innych mam bez liku: Pstrokatka, Czubatka, Czupurka…
Kukurka: To dopiero trzecia kurka…
Gosposia: Ty jesteś czwarta.
Kukurka: Lecz najwięcej warta! Moje jajka są wspaniałe. Żółtka żółte, a skorupki białe.
Narrator: Przechwałki Kukurki usłyszały inne kurki.
Wchodzi Pstrokatka.
Pstrokatka: Jak Kukurka się przechwala. Moje jajka… tralalala, tralalala… Żółtka moich jaj są żółte, a jajka o taaakie duże…
Kukurka: Twoje jajka, Pstrokatko, to zwykłe jaja kurze!
Wchodzi Czubatka.
Czubatka: Po co ta gadka?
Narrator: Mówi do kurek Czubatka.
Czubatka: Żółtka żółte, jaja duże, ja wam zaraz tu powtórzę, co mówiła dziś Agatka: – Ładne jajka ma Czubatka!
Pstrokatka: Moje chwali gospodyni…
Czubatka: Przez grzeczność to tylko czyni.
Narrator: Gosposię boli już głowa, lecz rozmówek to połowa, bo nadchodzi kurka czwarta…
Gosposia kuca. Trzyma się za głowę i kiwa się do tyłu i do przodu.
Czupurka: Każda z was jest mało warta, bo przechwala swoje jajka.
Narrator: Doskoczyły do niej kurki.
Pstrokatka: Ale kura z tej Czupurki!
Gosposia: Cicho, cicho, cicho, kury… Dosyć mam tej awantury.
Narrator: Gosposia powoli wychodzi…
Gosposia: Nikt was dzisiaj nie pogodzi. Lubicie kłótnie, kurze potyczki.
Po jajka na święta pójdę do indyczki.
- Rozmowa na temat inscenizacji.
− Jakie święta się zbliżały?
− O czym rozmawiała Gosposia z kurką Kukurką?
− Kto usłyszał przechwałki Kukurki?
− Czym zakończyła się kłótnia kur?
- Słuchanie ciekawostek na temat pisanek. − Dlaczego jajko malowane we wzory nazywa się pisanką? Zgodnie z tradycją te wzory pisze się na jajku rozgrzanym woskiem, używając maleńkiego lejka ze skuwki od sznurowadła oraz szpilki do robienia kropek. Gdy jajko z napisanym wzorem zanurzymy w farbie, a potem usuniemy wosk w gorącej wodzie, pozostanie jasny wzór na barwnym tle.
− Jaki był pożytek z pisanek? Kiedyś pisanki zakopywano pod progami domów, aby zapewniły mieszkańcom szczęście i dostatek. Skorupki jaj wielkanocnych rzucano pod drzewa owocowe, aby zapobiec szkodnikom i sprowadzić urodzaj. Dziewczęta myły włosy w wodzie, w której gotowano jajka na pisanki, aby bujnie rosły.
- Policz kolorowe jajka. Umieść je we właściwym koszyku.
- Utrwal piosenkę – Kurka i pisanki
https://www.youtube.com/watch?v=6RH8hXpWnlk
- Zabawa orientacyjno-porządkowa – Kura i kurczęta.
Rodzic odgrywa rolę kury, dzieci (rodzeństwo) to kurczęta. Kura chodzi po pokoju, mówiąc: Ko, ko, ko…, a dzieci poruszają się wokół niej w dowolnych kierunkach, powtarzając: Pi, pi, pi. Kiedy kura przestanie wydawać odgłosy i przykucnie, kurczątka zbiegają się do niej i przytulają do siebie. Również przez chwilę są w ciszy.
- Zabawa ruchowa z elementem skoku – Zajączki wielkanocne.
Skacz jak zajączek po łące, zaproś do zabawy rodziców.
- Pokoloruj koszyczek. Powiedz, co znajduje się w wielkanocnym koszyku. Miłej pracy.PWN_Koszyczek_wielkanocny_zabawa_plastyczna