Środa – 31.03.2021 r.
Witam wszystkie dzieci i zapraszam do rozruszania buzi i języka oraz do wspólnego wykonywania ćwiczeń i zabaw logopedycznych.
Logopedia – ćwiczenia utrwalające. „Rozgrzewka” buzi i języka.
Wiosenna bajka logopedyczna…
Bajka logopedyczna ,, Wiosenny poranek Misia Kłapouszka.’’
Pewnego wiosennego poranka Miś – Kłapouszek obudził się z zimowego snu. Przeciągnął się, ziewnął – ( przeciągamy się, ziewamy – szeroko otwierając usta). Wyjrzał ze swojego legowiska ( wysuwanie języka z jamy ustnej), spojrzał w górę ( kierowanie języka w kierunku nosa ). – Świeciło piękne, wiosenne słońce. ,, To już prawdziwa wiosna’’ – zawołał miś. ,, Pójdę na spacer, poszukam moich przyjaciół.” Miś Kłapouszek maszerował i nucił piosenkę ( la – la – la – unoszenie i mocne ,, przyklejanie’’ języka do wałka dziąsłowego za górnymi ząbkami. Na drzewach wesoło świergotały ptaszki ( fiju – fiju , ćwir- ćwir), a nad polami fruwały wrony ( kra – kra –kra). Dookoła zaczynała zielenić się trawka i pojawiały się pierwsze wiosenne kwiaty. ,, Jak pięknie pachną’’ – zawołał Miś Kłapouszek ( głęboki wdech noskiem i długi wydech buzią). Nad stawem misio spotkał żabki ( kum – kum kum, rech- rech – rech –rech ), na polanie ujrzał swojego przyjaciela – konika Karuska (kląskanie). – ,, Cześć Karusku!’’ – zawołał Miś Kłapouszek i uśmiechnął się (szeroki uśmiech.) – ,, Witaj misiu’’ ( iiihaa- iiihaa) – zarżał z radości konik.,, Bardzo długo spałeś a tu wiosna dookoła, z pewnością jesteś bardzo głodny i burczy ci w brzuszku.’’ (brrrrr, brrrrrrr – dzieci starsze.) – ,, Tak, jestem bardzo głodny .’’ zawołał miś i oblizał się na wspomnienie zeszłorocznego miodku ( oblizywanie warg dookoła – buzia szeroko otwarta. ) ,,Miodek był bardzo gęsty i bardzo słodki ‘’ – wspominał miś ( oblizywanie językiem górnych dolnych ząbków przy szeroko otwartej buzi.) Nagle zerwał się wiatr . Wiał raz słabiej, raz mocniej ( wdech noskiem , wydech – dmuchanie na kartki papieru z różnym natężeniem , dzieci starsze artykułują sz… sz… sz… ) Niebo zasnuły ciemne chmury i zaczął padać deszcz ( plum – plum, kap – kap). Mis pożegnał się szybko z konikiem Karuskiem i zaczął biec do domku ( szybkie odbijanie czubka języka o wałek dziąsłowy za górnymi ząbkami.) Kiedy dotarł do domku poprawił swoje legowisko ( oblizywanie dna jamy ustnej za dolnymi ząbkami , odetchnął zmęczony ( ufff- ufff) i usnął, mrucząc i śniąc o miodku ( włączanie rezonansu nosowego – mmm… mmm…)
Opracowanienie: neurologopeda Magdalena Gawzińska
Uzupełnij karty pracy, pokoloruj obrazki.
Poćwicz wymowę, mów starannie i wyraźnie.
Teraz poćwiczcie wymowę naprawdę trudnych wyrazów (szereg szumiący). Zapraszam do zapoznania się z wierszem – Żuk – Jana Brzechwy
Jan Brzechwa
Żuk
Do biedronki przyszedł żuk,
W okieneczko puk-puk-puk.
Panieneczka widzi żuka:
„Czego pan tu u mnie szuka?”
Skoczył żuk jak polny konik,
Z galanterią zdjął melonik
I powiada: „Wstań, biedronko,
Wyjdź, biedronko, przyjdź na słonko.
Wezmę ciebie aż na łączkę
I poproszę o twą rączkę”
Oburzyła się biedronka:
„Niech pan tutaj się nie błąka,
Niech pan zmiata i nie lata,
I zostawi lepiej mnie,
Bo ja jestem piegowata,
A pan – nie!”
Powiedziała, co wiedziała,
I czym prędzej odleciała,
Poleciała, a wieczorem
Ślub już brała – z muchomorem,
Bo od środka aż po brzegi
Miał wspaniałe, wielkie piegi.
Stąd nauka
Jest dla żuka:
Żuk na żonę żuka szuka.
Dokładnie wymawiajcie trudne słowa z głoskami szumiącymi i syczącymi.
Zapraszam do zabawy.
Zabawa przy piosence – Lisek łakomczuszk
https://www.youtube.com/watch?v=ct_4if6byN4
Śpiewające Brzdące – Lisek łakomczuszek – Piosenki dla dzieci
- Idzie lisek do kurnika,
Lisek łakomczuszek,
lisek łakomczuszek.
Na śniadanko zjadłby kurkę,
Bo ma pusty brzuszek,
bo ma pusty brzuszek.
Ref. Oj, lisku, lisku,
Wracaj już do lasu.
Oj, lisku, lisku,
Szkoda twego czasu.
Oj, lisku, lisku,
Kurki wciąż biegają.
Oj, lisku, lisku,
Sztuczki twoje znają!
- Lisek jest spryciarzem wielkim,
Chodzi pomalutku,
chodzi pomalutku.
Może czasem do kurnika,
Zajrzeć po cichutku,
zajrzeć po cichutku.
Ref. Oj, lisku, lisku,
Wracaj już do lasu.
Oj, lisku, lisku,
Szkoda twego czasu.
Oj, lisku, lisku,
Kurki wciąż biegają.
Oj, lisku, lisku,
Sztuczki twoje znają! (2x)
Utrwalamy trudne słowa zawierające głoski szumiące i syczące.