Aktualności

27lis2017

Podsumowanie akcji „Recycling daje owoce”

Do 24 listopada w naszym Przedszkolu trwała akcja „Recykling daje owoce”. Wychowankowie w zamian za przyniesione elektroodpady otrzymali pyszne i zdrowe owoce. W każdej grupie zostały one w inny sposób skosztowane. Do akcji zaprosił nas ekolog i podróżnik Dominik Dobrowolski. W sumie udało się zebrać bardzo dużo elektroodpadów: baterii, telefonów komórkowych, ładowarek, odkurzaczy itd. Wychowankowie Przedszkola, przekonali się, że warto dbać o naszą planetę sortując śmieci, bo to przynosi owoce. Koordynatorki akcji -p. Izabela Lawrenz i p. Izabela Gallas serdecznie dziękują dzieciom i rodzicom za zaangażowanie.

Głównym partnerem akcji „Recykling daje owoce” w Polsce jest

Europejska Platforma Recyklingu.

26lis2017

20 listopada odbyło się spotkanie z rodzicami na które wychowawczyni „Motyli” p. Izabela Lawrenz – organizator, zaprosiła specjalistki w zakresie żywienia.

Pani Karolina Pawełczak, dietetyczka z Natur House, wygłosiła prelekcje na temat właściwych nawyków żywienia. Zwróciła uwagę jak ważne jest zdrowe i racjonalne odżywianie. Swoje wypowiedzi uzupełniała atrakcyjną prezentacją multimedialną. Pani zachęcała do komponowania pełnowartościowego jadłospisu dla dzieci i całej rodziny. Uczulała na to, aby nie wychodzić z domu bez śniadania! Unikać słodzonych napojów, soków, batonów, chipsów w swojej diecie, a zwiększyć spożycie wód niegazowanych, warzyw, owoców, nabiału. Prelekcja uświadomiła rodzicom, jak poważne konsekwencje mogą wyniknąć, z nieprawidłowego odżywiania się – otyłość, zaburzenia w koncentracji, kłopoty w nauce, choroby nerek, nadciśnienie itp. Rodzice dowiedzieli się jak  ważny jest sport i aktywne spędzanie czasu.

To było bardzo pouczające, ciekawe i owocne w skutkach spotkanie! Serdecznie dziękujemy za przybycie!!!

 

26lis2017

W ramach realizowanej w przedszkolu innowacji pedagogicznej pt.”Troszeczkę zamieszania wokół wody i pływania” dzieci sześcioletnie z grup: Mrówki i Świerszcze uczą się pływać na basenie pod opieką instruktorów oraz nauczycieli i opiekunów. Przedszkolaki nie boją się wody i doskonale radzą sobie podczas zajęć. Niektóre dzieci pływają już samodzielnie! Oby tak dalej!

21lis2017

 

21 listopada dzieci z grupy „Motyle” były na zajęciach w bibliotece. Bawiły się w towarzystwie bajek z okazji Dnia Kredki, która swoje święto ma 22 listopada. Święto to w szczególny sposób związane jest z najmłodszymi. Dzieci swoje pierwsze prace wykonują właśnie kredką. Kredka towarzyszy im przez długie lata: w domu, przedszkolu, szkole… Za jej pomocą mogą wyrazić to co myślą, czują i o czym marzą. Rysowanie w dodatku rozwija wyobraźnię, więc tym bardziej warto zachęcać dzieci do tej świetnej zabawy.
Niestety w Filii nr 2 Biblioteki Publicznej Miasta Gniezna kredki się zbuntowały. Stwierdziły, że mają dość, postanowiły odejść i rzucić swoją robotę. A dlaczego? Bo czuły się niedocenione, odrzucone. Nie były bohaterami filmów, bajek, opowieści.
Dlatego też w ciągu całego tygodnia dzieci szukały w bibliotece wierszy i książek o kredkach. Na szczęście udało się. Jedna z nich „Kredka kolegi Edka” Marii Kownackiej udowodniła kredkom, że są bardzo potrzebne. Przy okazji uczestnicy kolorowych zajęć zadawali sobie pytania typu: po co komu biała kredka, dlaczego czerwona kredka jest uczuciowa , a zielona ekologiczna?.
Kredki w bibliotece stały się nie tylko bohaterkami prac plastycznych, ale także literackich, ruchowych, a nawet matematycznych.

19lis2017


Docenianie wysiłku dziecka oraz pochwały pomagają w kształtowaniu samooceny. Dzięki temu dziecko czuje się silniejsze, bardziej odważne, wierzy we własne możliwości lepiej radzi sobie z problemami, stawia sobie coraz wyższe cele, a także odczuwa większe poczucie bezpieczeństwa. Pochwały kształtują więź między rodzicem a dzieckiem, które dzięki nim czuje się kochane, potrzebne i ważne. Dziecko buduje poczucie własnej wartości na podstawie tego, co usłyszy od innych najczęściej od ważnych w jego życiu osób. Dlatego rodzice i opiekunowie mają bardzo duży wpływ na samoocenę młodego pokolenia. Warto, więc popracować nad tym, by nasze pochwały były jak najbardziej efektywne.

Dzieci potrzebują uwagi ze strony rodziców i domagają się tego różnymi sposobami. Najczęściej dzieje się tak, że kiedy dziecko zachowuje się poprawnie, raczej nie zwracamy na nie uwagi myśląc, że „skoro się grzecznie bawi, nie będę mu przeszkadzać”. Dopiero, kiedy dziecko zachowuję się niestosownie lub „marudzi” kierujemy na nie swoją uwagę. To niestety powoduje, że dziecko zachowuje się wg pewnego schematu: „lepiej być niegrzecznym-skrzyczanym, niż po prostu zignorowanym”.

Sukcesem wychowawczym każdego rodzica jest dostrzeganie u swojej pociechy jego pozytywnych cech. Wymaga to od rodzica większego skupienia uwagi na jego zachowaniu oraz sposobie reagowania na zaistniałe sytuacje.

Kto z nas nie lubi być chwalony czy doceniony? Czujemy wtedy większy przypływ energii, bardziej się nam chce, staramy się być jeszcze lepsi. I tak samo działa to na dzieci-dziecko nagrodzone, docenione chce być jeszcze lepsze, chce czuć się potrzebne, ma większe poczucie własnej wartości. Jeśli jednak dziecko jest stale krytykowane czuje się beznadziejne dochodzi wtedy do wniosku, że jego wysiłki nie mają sensu, bo przecież rodzice i tak są niezadowoleni.

Koniecznie, więc chwalmy i doceniajmy nasze dzieci! Pochwały powinny być natychmiastowe, żeby jak najbardziej utrwalić w dziecku pozytywne zachowanie. Nie czekajmy na specjalne okazje, chwalmy dzieci często i za drobiazgi. Dzięki temu zbudujemy dobrą i wzajemną relację rodzic-dziecko.

 

Skuteczne rady na pochwały:

 

  1. Dziecko musi wiedzieć, za co je chwalimy i co doceniamy. Najlepiej, aby były skierowane na konkretne zachowania.
  2. Chwal malca od razu po wykonaniu zadania.
  3. Chwal każdy mały kroczek dziecka ku pożądanemu zachowaniu.
  4. Pamiętaj, by doceniać nie tylko efekt końcowy, ale również pracę, jaką dziecko włożyło w jego osiągnięcie.

 

Czego należy unikać:

 

  1. Unikaj takiej pochwały, w której ukryte jest przypomnienie wcześniejszego niepowodzenia dziecka – np. „No widzisz – jak chcesz, to potrafisz”.
  2. Rujnuje naszą pochwałę wyraz „ale” – np. „Cieszę się, że posprzątałeś swój pokój, ale szkoda, że ubrania nadal leżą na krześle”.
  3. Lepiej unikać komunikatów „Jestem z ciebie taka dumna”, powiedzmy raczej: „Możesz być z siebie dumny” – dziecko wtedy nabiera pewności siebie.

mgr Katarzyna Polińska

12lis2017

Centrum Edukacyjne Ekolandia.edu oraz pomysłodawca akcji – ekolog i podróżnik Dominik Dobrowolski zapraszają na ciekawą akcję – Recykling Daje Owoce.

Akcja „Recykling Daje Owoce”, to akcja w ramach której w 20 wybranych miastach Polski organizowane są zbiórki elektroodpadów, w zamian za które rozdawane są pyszne owoce. Akcję koordynuje CENTRUM EDUKACYJNE EKOLANDIA.EDU https://web.facebook.com/ekolandia.edu.

Recykling elektroodpadów naprawdę przynosi owoce, jest tylko jeden warunek, wszystkie elektrośmieci to odpady niebezpieczne, więc nie mogą trafiać do zwykłych śmieci. Dlatego tak ważna jest edukacja ekologiczna i przekonanie każdego z nas, aby stare lodówki, suszarki, laptopy, telefony, baterie, świetlówki – jednym słowem wszystkie zużyte, zepsute i niepotrzebne sprzęty na prąd były segregowane i oddawane do recyklingu. W ramach akcji „Recykling Daje Owoce”, rozdajemy za elektrograty owoce. To oczywiście symbol akcji, mamy jednak nadzieję że ekologia, recykling i owoce, rzecz jasna, wyjdą nam wszystkim na zdrowie.

——————————————–

Kraje w Unii Europejskiej mają obowiązek zbiórki selektywnej elektroodpadów.  W Polsce w roku 2015 mieliśmy obowiązek zbiórki i recyklingu 35% ZSEE ( zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny), cel został przekroczony (38%). Obowiązkowy poziom zbierania w 2016 i 2017 wynosił już 40%, to stanowiło ok. 210 tys. ton elektroodpadów. Poziom rośnie znacząco już w 2018 (50%) i potem o 5%, co roku aż osiągniemy 65% zbiórki i recyklingu ZSEE. Bez zwiększania świadomości ekologicznej konsumentów, nie damy rady osiągnąć tego celu.

Największy problem z recyklingiem nadal stanowi nielegalna rozbiórka przez „złomiarzy”. Sprzęt nie trafia do legalnego systemu, czyli do profesjonalnych firm, które rozkładają ZSEE na drobne elementy, nie zanieczyszczając przy tym środowiska. „Złomiarze” niestety wyciągają, co wartościowsze fragmenty, przede wszystkim metale: aluminium czy miedź, a reszta ląduje na dzikich wysypiskach, w lasach i rowach.

Liderami zbiórki i recyklingu ZSEE w Europie są kraje skandynawskie, w których, już kilka lat temu, zbierano rocznie kilkanaście kg elektroodpadów na mieszkańca – czyli osiągano poziom powyżej 50% recyklingu.  W ogonie stawki są nowe kraje Unii oraz Portugalia i Grecja, gdzie recykling jest na niskim poziomie.

Głównym partnerem akcji „Recykling daje owoce”  w Polsce jest

Europejska Platforma Recyklingu

Pomysłodawcą akcji jest

ekolog i podróżnik Dominik Dobrowolski

www.cycling-recycling.eu

w akcji pomaga Centrum Edukacyjne  Ekolandia.edu

https://web.facebook.com/ekolandia.edu/?ref=bookmarks

 

Co możemy zrobić z elektroodpadami? Możemy oddać je w sklepie przy zakupie nowych sprzętów AGD, IT, RTV. Często organizowane są akcje edukacyjne (np. Recykling daje Owoce) czy zbiórki elektroodpadów przez samorządy. Na terenie miast i gmin zlokalizowane są też tzw PSZOK-i, czyli Punkty Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych, gdzie bezpłatnie można odstawić swoją np. starą lodówkę. Na rynku funkcjonują również profesjonalne firmy odbierające duże elektroodpady bezpośrednio z domów. W Polsce organizację zbiórki prowadzi m.in ERP (Europejska Platforma Recyklingu). ERP w całej Europie zebrała i przetworzyła w 2016 około 300 000 ton ZSEE. Zapowiada się, że w 2017 roku poziom ten zostanie przekroczony.

7lis2017

Dziś został rozstrzygnięty konkurs „Jesienny spacer” zrealizowany w ramach projektu ekologicznego „Od najmłodszych lat sprzątamy świat”. Nasze dzieciaki i rodzice kolejny raz nie zawiedli. Do konkursu przystąpiło 15 uczestników. Na konkurs dotarły piękne prace, które udowadniają, że jesień to wspaniała pora roku, pełna cudownych krajobrazów. Dziękujemy za Waszą kreatywność i zaskakujące pomysły. Doceniamy wszystkie zgłoszone zdjęcia, za które bardzo dziękujemy! Spośród nich wybraliśmy te, które nagrodziliśmy i wyróżniliśmy.

Oto lista laureatów:

I miejsce: Dorota Dorabiała grupa „Motyle”

II miejsce: Lena Jaworska grupa „Mrówki”

III miejsce: Amelia Ostrowska grupa „Motyle”

Wyróżnienia:

Julia Pajewska grupa „Mrówki”

Maciej Wojciechowski grupa „Pszczółki”

Milena Lieske grupa „Motyle”

Nikola Białkiewicz grupa „Mrówki”

Lena Baszkiewicz grupa „Mrówki”

Julia Furmaniak grupa „Mrówki”

Kornel Koralewski grupa „Mrówki”

Oskar Śrama grupa „Mrówki”

Stefan Szcześniak grupa „Biedronki”

Oliwia Gurgul grupa „Świerszcze”

Krzysztof Kokot grupa „Motyle”

Blanka Gic grupa „Mrówki”

 

 

7lis2017
W dniu 7 listopada 2017 r. w ramach realizowanego w przedszkolu
projektu czytelniczo – teatralnego pt. „Książeczki i bajeczki z
dziecięcej biblioteczki” zorganizowaliśmy imprezę czytelniczą w
związku z obchodzonym 5 listopada Światowym Dniem Postaci z Bajek. 
Zaprosiliśmy do przedszkola bibliotekarkę, Panią Ewę Jaworską, która
jak nikt inny wprowadziła dzieci w świat bajek i baśni. Pokazała, jak
ważną rolę w życiu dziecka  odgrywa literatura dziecięca - rozwija
dziecięcą wyobraźnię, wzbogaca słownictwo, kształtuje postawy oraz
zachęca do różnych form aktywności.  Przedszkolaki wraz z
wychowawczyniami również przygotowały się do tego spotkania. Każda
grupa wystawiła krótką zagadkę w postaci prezentacji słowno –
muzycznej lub pantomimy dla pozostałych grup o wybranej postaci z bajki.
Dodatkowo wszyscy tego dnia przyszli do przedszkola przebrani za ulubioną
postać z bajki. Podczas spotkania dzieci brały udział w konkursach,
zabawach ruchowych oraz zapoznały się z wybranymi pozycjami z literatury
dla dzieci. Na zakończenie spotkania Pani Ewa stwierdziła, że dzieci z
Przedszkola Nr 15 „Pszczółka Maja” doskonale znają bajkowych
bohaterów. Przedszkolaki z kolei obiecały Pani bibliotekarce
systematycznie przychodzić do biblioteki wraz z rodzicami i wypożyczać
książki. 
Skip to content