Świerszcze

2Kwi2020
Witamy Was w piąteczek, piątunio!
1 zadanie:
Zaczynamy jak zwykle porcją ruchu. Dziś to taniec do Waszej ulubionej piosenki w wersji dziecięcej!
Do dzieła Tańczymy!

 

2 zadanie:
Przyda się również rozruszać troszkę języczek i usteczka. Stąd parę ćwiczeń logopedycznych, najlepiej kontrolując wykonywanie ćwiczeń przed lustrem
Fruwający ptak – dotykanie czubkiem języka za górnymi i dolnymi zębami, tak jak ptak, który siada na gałęzi drzewa i na ziemi.
Dziobek ptaka – wypychanie warg do przodu i na zmianę , zamykanie ich i otwieranie
Dzięcioł – uderzanie czubkiem języka za górnymi zębami
3 zadanie
Wysłuchajcie proszę teraz uważnie wiersza. Postarajcie się zapamiętać jak najwięcej nazw mlecznych produktów.
„Przetwory z mleka” Bożena Forma
Na zakupy wyruszamy
Dużą torbę zabieramy
Trzeba kupić serek biały
I ser żółty w dziury cały.
Smaczny jogurt waniliowy,
Naturalny, truskawkowy.
I koniecznie też maślankę,
Ser topiony i śmietankę.
Różne są przetwory z mleka,
Zatem niechaj nikt nie zwleka.
Dnia każdego – to zasada
Coś z nabiału niechaj zjada.
Odpowiedzcie na pytania rodziców:
1. Jakie zwierzęta dają mleko? (krowa, owca, koza)
2. Jakie przetwory wytwarza się z mleka? Każdy z nich podzielcie na sylaby. Podajcie też pierwszą i ostatnią głoskę danego wyrazu-produktu.
3. Powiedzcie, które z nich lubicie najbardziej?
4 zadanie
Teraz zadanie praktyczne: Zajrzyjcie do lodówki i wyjmijcie z niej wszystkie produkty, które pochodzą z mleka. Pobawcie się z mamą lub tatą w sklep. Potraficie posługiwać się monetami, potraficie świetnie dodawać i odejmować, więc do dzieła.
5 zadanie: zabawa sensoryczna
Gdy już znudzi Was zabawa w sklep. Popróbujcie tych wszystkich produktów i spróbujcie określić ich smak, wygląd i zapach. Przy każdym z nich połóżcie karteczkę na której narysujcie buźkę zadowoloną jeśli Wam smakuje. Jeśli nie – buźkę smutną.
Porozmawiajcie z rodzicami czego jeszcze dostarczają nam zwierzęta wiejskie, a potem przejdźcie do Quizu on- line
https://wordwall.net/pl/resource/1136064/co-dają-nam-zwierzęta-wiejskie
SUPER WAM POSZŁO!
6 zadanie:
Wypełnijcie karty pracy 38a. Przyjrzyjcie się obrazkom. Opowiedzcie rodzicom na ich podstawie skąd się bierze mleko. Następnie narysujcie po śladzie ramki wokół obrazków. Każdą ramkę innym kolorem
Strona 38b – połączcie w pary rymujące się nazwy zwierzątek. Następnie połącz sylaby z wyrazem ser i utwórz w ten sposób nowe wyrazy.
7 zadanie: czas na zabawę plastyczną
Poproście rodzica o rękawiczkę lateksową oraz flamastry. Spróbujcie nadmuchać rękawiczkę, po czym poproście rodziców, by zawiązali ją sznureczkiem.Na powstałym balonie – jego okrągłej części flamastrami narysujcie krowę tak, by nadmuchane palce stanowiły jej wymiona. I GOTOWE!
8 zadanie: popołudniowe
Możecie wypełnić kilka kart pracy związanych z wiejskim podwórkiem.

 

1Kwi2020

Witamy Was dzisiaj cieplutko 😃! Tematem dzisiejszych zajęć będą jajka.

  1. Wysłuchajcie opowiadania, które przeczytają Wam rodzice. Słuchajcie uważnie, by móc później odpowiedzieć na pytania.

Najpiękniejsze… Grzegorz Kasdepke

„Jak wiadomo, każda mama pragnie, aby jej dziecko było naj, naj, najwspanialsze!… Prawda? Tak samo rzecz się miała z pewnymi dobrze mi znanymi kurami. Któregoś ranka wszystkie trzy zniosły jajka. Cóż to była za radość! Gdakały wniebogłosy ze szczęścia! Spoglądały z miłością na swe jajeczka. Otulały je delikatnie. Nasłuchiwały czy zza kruchej skorupki nie dobiegnie ich czasem jakiś dźwięk. Jednym słowem jak wszystkie mamy, robiły sporo zamieszania. – Z  mojego jajeczka – gdakała pierwsza kura – wyrośnie najsilniejszy kogucik na całym podwórku! – A z mojego – gdakała druga – najpiękniejsza nioska w całej wsi! Zaś trzecia kura była tak szczęśliwa, że nie wiedziała nawet, czy wolałaby chłopca, czy dziewczynkę. Wszystkie jednak chciały, aby ich dzieci były najpiękniejsze. Postanowiły więc pomalować skorupki jajek najwspanialej, jak tylko potrafiły. – Mój kogucik – gdakała pierwsza kura – będzie czerwony w niebieskie paski. – A moja nioska – gdakała druga – będzie różowa w zielone groszki. Zaś trzecia kura nie mogła się zdecydować, czy pomalować jajo na pomarańczowo w brązowe kwadraciki, czy na brązowo w pomarańczowe trójkąciki. Wszystkie były przekonane, że z tak kolorowych jajek wyklują się najpiękniejsze kurczaki na świecie. I rzeczywiście. Którejś nocy usłyszały jakieś ciche trzaski, jakieś popiskiwania… – zanim się obejrzały, z popękanych, kolorowych skorupek wyskoczyły ich dzieci. – Jaka śliczniutka!… – wygdakała pierwsza kura. – Mój ty kochany!… – rozczuliła się druga. – Chlip, chlip!… – płakała ze szczęścia trzecia kura. A małe kurczaczki, wszystkie żółciutkie, jak gdyby pomalowało je samo słońce, rozejrzały się dookoła i krzyknęły radośnie: – Mamo! Już jestem!

Pytania: O jakich kurczakach marzyły kury? Co kury zrobiły z jajkami? Jakiego koloru były małe kurczaczki? Jakie zwierzęta wykluwają się z jaj? Dzieci podają przykłady zwierząt, które wykluwają się z jaj. Można pomóc nazwać kategorie tych zwierząt: owady, ryby, gady, płazy. Wśród ssaków zaledwie dwa gatunki – dziobak i kolczatka. Pomocne będą książki i czasopisma o zwierzętach, jeśli takie Państwo posiadacie w domu.W późniejszym czasie, w wolnej chwili, dziecko może narysować kurczaczki, takie jakie wyobrażały sobie mamy czyli czerwony w niebieskie paski,różowy w zielone groszki , trzeci do wyboru.

Zdjęcia dziobaka i kolczatki

https://www.istockphoto.com/pl/obrazy/dziobak

https://www.istockphoto.com/pl/obrazy/kolczatka

  1. „Jajko” – zabawa badawcza. Potrzebne będą 2 jajka – jedno surowe, drugie ugotowane na twardo, pomocna będzie także lupa.

Proszę zapytać dzieci, czy potrafią rozpoznać, które jajo jest surowe, a które gotowane. Kręcimy na stole jajkiem surowym i ugotowanym, dzieci niech spróbują odgadnąć które jest które. Następnie oba jajka rozbijamy, dzieci podsumowują, że surowe jajko kręci się wolno, a ugotowane szybko. Wyjaśnienie –  gotowane jajko kręci się szybciej, bo ma zwartą konsystencję – konsystencja surowego jaja hamuje jego obrót. Dziecko ogląda jajka, także za pomocą lupy.  Niech spróbuje opowiedzieć jak jest zbudowane jajko i jakie są funkcje poszczególnych elementów budowy jaja. Rodzic pomaga dziecku dojść do wniosku, że skorupka i błona chronią jajko przed uszkodzeniem. Pisklę rozwija się z płytki zarodkowej. Białko chroni rozwijające się pisklę przed urazami. Żółtko jest źródłem substancji odżywczych, dzięki którym pisklę może się rozwijać i rosnąć. Komora powietrzna zapewnia pisklęciu możliwość oddychania. Skrętki białkowe utrzymują jajo w jednym położeniu. Dodać można, że z jaj kupowanych w sklepach nie wyklują się kurczęta.

  1. „Jajeczne wyścigi” – zabawa ruchowa. Wyznaczamy dystans do przejścia np. wzdłuż korytarza lub wokół stołu. Na łyżkę nakładamy ugotowane jajko (ewentualnie piłeczkę pingpongową) i robimy wyścigi odmierzając czas. Dziecko pokonuje trasę 3-4 razy. Porównujemy czasy.
  2. „Pasta jajeczna” – samodzielne przygotowanie kanapek z pasta jajeczną. Pytamy dziecko, by powiedziało co można zrobić z jajek oraz do przygotowania jakich potraw wykorzystuje się jajka. Zapytajmy, czy dziecko lubi wymienione danie, czy jest słodkie, czy słone, czy częściej się je zjada na śniadanie, na obiad, na deser czy na kolację. Zapraszamy dziecko do łazienki, by umyło ręce. Następnie zakładamy fartuszek. Dziecko dostaje ugotowane jajko, miseczkę, widelec, nóż (tępy), łyżkę. Przypominamy zasady bezpieczeństwa, że należy się bardzo ostrożnie obchodzić z nożem i widelcem, wszystko, co upadnie na podłogę należy umyć, nie należy stosować dużej ilości soli i pieprzu. Dziecko przystępuje do pracy, obiera jajka, rozgniata je w miseczkach, dodaje pocięty nożyczkami szczypiorek lub natkę pietruszki, odrobinę majonezu, szczyptę soli, ew. pieprzu, miesza całość. Następnie nakłada pastę na kromki chleba i ozdabia kawałkami dostępnych warzyw (pomidorów, ogórków, rzodkiewki, sałaty itp.). Na koniec degustujecie wykonane przez siebie kanapki.
  • Potrzebne będą: fartuszek, ugotowane jajka, miseczka, łyżka, nóż, widelec, szczypiorek lub natka pietruszki, majonez, sól.
  1. „Ruletka” – czas się teraz trochę poruszać.Pamiętaj, że liczbę powtórzeń i czas wykonywania ćwiczeń możesz dostosować do własnych potrzeb https://miastodzieci.pl/zabawy/mini-gimnastyka-dla-starszych-dzieci/
31Mar2020
A o to zadania dla Was:
1. „Zwierzęta w gospodarstwie” – słuchajcie uważnie i odgadnijcie jak najwięcej zwierzątek, które mieszkają na wsi. Spróbujcie zapamiętać ile ich było, a może przegłoskujecie kilka z nich. Na pewno sobie poradzicie – wybierzcie pięć zwierzątek i głoskujcie 🙂 (koń, kot, kura, pies, osioł, owca, świnia, pszczoły, kaczka, krowa, gęś, kura, mysz, koza, kruk, ptak, gołębie). Dla Rodziców prośba o nie pokazywanie dzieciom filmu w trakcie wykonywania zadania. Dzieci w tym zadaniu rozwijają spostrzegawczość oraz pamięć słuchową. Film mogą oczywiście obejrzeć po wykonaniu zadania.
https://www.youtube.com/watch?v=g0y37RE8xwE
2. Zabawa do piosenki (śpiewamy, klaszczemy, tupiemy, tańczymy): „Stary Donald farmę miał” i tu liczymy na kreatywność dzieci, które z pewnością znają piosenkę 💃💃😊
https://www.youtube.com/watch?v=MHFpBY85ahk
3. „Na wiejskim podwórku” – praca plastyczna. Nie chcąc ograniczać dzieci do jednej techniki plastycznej mają wybór jak wykonają to zadanie. Nasze podpowiedzi i zdjęcia:
✔ Narysuj kredkami lub namaluj farbami wiejskie podwórko, nie zapomnij o zwierzętach tam mieszkających;
✔ Ulep z plasteliny zwierzęta wiejskiego podwórka – stwórz makietę „Na wiejskim podwórku”;
✔ Masz dużo rolek po ręcznikach papierowych – możesz tworzyć z nich wiejskie zwierzątka;
✔ Jeśli rodzice są w posiadaniu płyt CD, które już się do niczego nie nadają to do dzieła, z tego też można zrobić urocze zwierzątka.
✔ A może masz inny pomysł na stworzenie wiejskiego podwórka – czekamy na wasze prace 🤗😉😃
4. „Liczymy zwierzęta” – zabawa matematyczna. Do tej zabawy potrzebujemy liczmany np.: guziki, nakrętki, klamerki, klocki. Dodawanie w zakresie 10, o to treść zdań:
✅ W gospodarstwie były 4 kury i 5 kaczek. Ile ptaków było w gospodarstwie?
✅ Kura wysiadywała jajka. Najpierw wykluły się 2 pisklęta, chwilę później – 4 pisklęta, a po kolejnej chwili jeszcze 1. Ile piskląt się wykluło?
✅ Na łące pasły się 2 duże krowy i 1 mały cielak. Ile krów było na łące?
✅ W stajni stały snopki siana: 1 pod drzwiami, 2 przy prawej ścianie, 4 przy lewej ścianie. Ile snopków siana stało w stajni?
✅ Zabawę można kontynuować na podobnej zasadzie.
✅ Na koniec prosimy o wykonanie karty pracy nr 37 a i b.

5. Zabawa na orientację – „Łap piłkę” rodzic lub rodzeństwo rzuca piłkę do dziecka podając przy tym nazwę zwierzęcia. Dziecko łapie piłkę i naśladuje głos wskazanego zwierzęcia. Następnie rzuca piłkę do rodzica/rodzeństwa i podaje nazwę zwierzęcia.

6. Zadanie dla chętnych do zapisania w zeszycie lub wydrukowania – dodawanie w zakresie 10.

30Mar2020

Kochane przedszkolaki zapraszamy do zabawy. Podczas słuchania opowiadania naśladujcie ruchami narządów mowy i dźwiękami zachowania zwierząt🐄🐎🐷🐓🐥🐕🐈.

„Dzień dobry zwierzątka” – zabawa fabularyzowana usprawniająca narządy mowy.

Bardzo wcześnie rano wszystkie zwierzęta jeszcze smacznie spały. Kogut i kury w kurniku na grzędzie (oblizywanie czubkiem języka górnych zębów po wewnętrznej stronie), krowa i koń w oborze (unoszenie języka za górne zęby i cofanie go do podniebienia miękkiego), a piesek w budzie (język w przedsionku jamy ustnej, oblizywanie górnych zębów).

Pierwszy obudził się kogut, wyskoczył z kurnika (szerokie otwieranie buzi i wysuwanie języka nie dotykając o zęby), rozejrzał się po podwórku (kierowanie języka w kąciki ust, przy szeroko otwartych ustach), wyskoczył na płot (unoszenie języka nad górną wargę) i głośno zapiał – kukuryku!!

Głośne pianie koguta obudziło kury, które zawołały – ko – ko – ko!! Na śniadanie kurki zjadły ziarenka (chwytanie ziarenek ryżu preparowanego wargami).

Obudził się też piesek, zaszczekał – hau hau, hau!! Pobiegał w koło podwórka (usta szeroko otwarte, oblizywanie warg ruchem okrężnym). Zmęczył się bardzo tym bieganiem i dyszy (wysuwanie szerokiego języka do brody).

Wyszedł także ze swej kryjówki kotek i zamiauczał – miau, miau!! Wypił mleczko z miseczki (wysuwanie języka nad dłońmi ułożonymi w kształcie miseczki) .

W chlewiku świnka zaczęła potrącać ryjkiem drzwi (wysuwanie warg do przodu jak przy samogłosce u).

Krowa zaryczała – muu, muu!! A koń zaparskał, że też już nie śpi (parskanie, kląskanie).

A ty co mówisz wszystkim rano, gdy się obudzisz? (dzień dobry)

Zadanie nr 1.

UWAŻNE SŁUCHANIE WIERSZA.

„W domu najlepiej” Agnieszka Frączek

Dorsz Dionizy, jak bociany,

chciał mieć gniazdo pod chmurami,

lecz gdy znalazł się na dachu,

zaraz drapnął w dół ze strachu.

Ślimak Dyzio chciał się ukryć,

hen, na drzewie, w dudka dziupli,

a ów dudek z marnym skutkiem

wtykał czubek w kundla budkę…

Pies się do muszelki wciskał,

ale zmieścił tam ćwierć pyska.

Dzik w pośpiechu siadł na grzędzie –

spadał z niej dwa razy prędzej.

Pomyśleli… podumali

i do domów się udali.

PYTANIA DO WIERSZA:

Czy wiersz Cię rozbawił?? Dlaczego? Które zwierzę najbardziej Cię rozbawiło??

Posłuchaj wiersza jeszcze raz i powtórz rymujące się słowa.

O jakich zwierzętach jest mowa w wierszu??

Gdzie zwykle mieszkają te zwierzęta??

Dlaczego waśnie tam??

Gdzie chciało zamieszkać każde z tych zwierząt?

Jak się skończyły ich próby zamieszkania w innych niż zwykle miejscach?

Czy to były odpowiednie dla nich domy? Dlaczego?

Po co zwierzęciu potrzebny jest dom??

Jak się nazywają domy znanych nam zwierząt: kury, świni, konia, krowy?

Czy człowiek mógłby mieszkać w miejscach wybranych przez te zwierzęta?

 

Zadanie nr 2.

MATEMATYKA W ZAGRODZIE: POTRZEBNE CI BĘDĄ KREDKI ALBO NAKRĘTKI PO NAPOJACH.

DZIECKO UKŁADA JE ZGODNIE Z TREŚCIĄ ZADANIA I PRZELICZA, NP.:

W gospodarstwie pani Marysi są : 2 krowy, 3 kozy i jeden koń. Ile pani Marysia ma zwierząt?

Na słońcu wygrzewają się 2 koty i 3 pieski. Ile zwierząt wygrzewa się na słońcu?

Po podwórku chodzi 1 krowa, 2 konie, 4 pieski i 1 kot. Ile zwierząt jest na podwórku?

Zadanie nr 3.

Dopowiedz i zrób – zabawa z rymami i troszkę gimnastyki:

Mamusia lub tatuś czyta zdania, których zakończenia – słowa do rymu – dopowiadają dzieci.

Dzieci wykonują czynność, o której jest mowa w zdaniu.

Powiedz: prosię i podrap się po … nosie.

Powiedz: koń i wyciągnij do mnie… dłoń.

Powiedz: krowy i dotknij palcem … głowy.

Powiedz: króliczki i nadmij … policzki.

Powiedz: kaczuszka i dotknij łokciem …brzuszka.

Powiedz: psy i klaśnij raz, dwa, …trzy

Praca z KP. 3.36a – łączenie zwierząt z ich domami, pisanie po śladzie.

Praca z K.P. 3.36b – rysowanie na planszy pionów zgodnie z liczbą wyrzuconych oczek.

Zadanie nr 4
Ćwiczenia słuchowe – rozpoznaj zwierzęta po wydawanych odgłosach
https://www.youtube.com/watch?v=So2fgFBvc0g&feature=share
W nagrodę obejrzyjcie film:
https://www.youtube.com/watch?v=5cT69xkHVh8&feature=share
Życzymy miłej zabawy😘