• Oglądanie książek i albumów o miastach oraz o symbolach Polski lub prezentacji
Multimedialnej.
https://www.youtube.com/watch?v=xQk8p7XY23A
• Odpowiedz na pytanie
-Jak nazywa się nasz kraj?
-Jak wygląda nasza flaga ?
-Jak wygląda godło?
• Przypomnij wierszyk ,,Kto ty jesteś ?
https://www.youtube.com/watch?v=58IaxG-4S3M
• Ćwiczenia oddechowe
– dajemy dziecku pocięte karteczki w kolorach białym i czerwonym
oraz słomkę. Przed dzieckiem kładziemy kartkę z flagą Polski (można narysować). Za pomocą słomki (zaciągając powietrze) dziecko przenosi pocięte karteczki w kolorach białym i czerwonym na kartkę z flagą Polski wg kolorów, tak by zapełniło kontur flagi.
• Zabawa ruchowa do rytmu i muzyki.
https://www.youtube.com/watch?v=_5VZNXrywoo
Do zabawy potrzebne będzie nagranie Mazurka
Dąbrowskiego. Przebieg zabawy: proszę włączyć nagranie Mazurka Dąbrowskiego oraz wytłumaczyć znaczenia tego utworu (hymn Polski).
Przebieg zabawy: wybijamy rytm klaszcząc w ręce (równomiernie) dziecko maszeruje, zaś gdy włączymy Hymn dziecko się zatrzymuje i przyjmuje pozycję na baczność (proszę zaprezentować pozycję na baczność przed zabawą ruchową).
• Zabawa ruchowa „Biel i czerwień”
https://www.youtube.com/watch?v=hp2J53xVWwQ
Podczas gdy włączamy utwór Chopina, dziecko swobodnie porusza się w rytm muzyki, zaś gdy zrobimy pauzę i wypowiemy kolor (biały lub czerwony) dziecko szybko wyszukuje danego koloru i podbiega do niego wskazując go.
• Rozwiązanie zagadki B. Szelągowskiej Flaga.
Wisi wysoko.
Biało-czerwona.
Często z wiatrem musi się zmagać.
To symbol Polski, to nasza… (flaga).
• Słuchanie opowiadania E. Stadmüller Biało-czerwone (+ załącznik- ilustracje)
Z okazji Dnia Flagi Rzeczypospolitej Polskiej grupa średniaków przygotowała inscenizację legendy
,,O Lechu, Czechu i Rusie”. Kuba grał Czecha, Bartek – Rusa, a Olek – Lecha.
Prawdę mówiąc, była to jego pierwsza tak poważna rola, więc bardzo się przejmował i wciąż powtarzał:
– Chodźmy ku północy, serce mi mówi, że tam znajdziemy nasz nowy dom.
Jego wierny lud – czyli Oskar z Karolem i Kubą oraz Basia, Malwinka, Wiktoria i Ania – ufnie podążał za nim. Nagle wszyscy zatrzymali się, bo oto ich oczom ukazał się wspaniały widok. Wyświetlał się on na ścianie, a przedstawiał leśną polanę o zachodzie słońca. Na środku tej polany rósł potężny dąb, a w jego konarach widać było gniazdo orła. Piękny biały ptak siedział w nim z rozłożonymi skrzydłami, zupełnie jakby chciał ochronić swe pisklęta przed niebezpieczeństwem.
– Oto nasz znak! – wołał Olek. – I nasze barwy!
W tym momencie na ścianie pojawił się kolejny obraz przedstawiający polską biało-czerwoną flagę i godło narodowe – białego orła w złotej koronie na czerwonym tle.
Przedstawienie obejrzały wszystkie dzieci z przedszkola. Ada też.
Po obiedzie grupa Olka robiła chorągiewki. Zadanie polegało na przyklejeniu biało-czerwonej karteczki do cienkiego patyczka. Z początku szło to opornie, ale już przy trzeciej chorągiewce wszyscy nabierali wprawy.
– Kto chce, może sobie zabrać do domu kilka chorągiewek i patyczków – zachęcała pani. – Będzie można 2 maja udekorować nimi okno albo balkon… Niech wszyscy widzą, że cieszymy się z tego, że jesteśmy Polakami.
Olkowi nie trzeba było dwa razy tego powtarzać. Nie namyślając się zbyt długo, wpakował cały plik chorągiewek i garść patyczków do swojej tekturowej teczki i zabrał do domu.
Do wieczora bawił się świetnie z Adą, grał z tatą w piłkę, pomagał mamie robić kisiel. Dopiero następnego dnia przypomniał sobie o chorągiewkach.
– Jutro święto flagi! – zawołał przerażony. – A ja zapomniałem o moich chorągiewkach. Pani powiedziała, że trzeba udekorować nimi dom. Sam przecież wybrałem te kolory…
Ada poważnie kiwnęła główką.
– Był księciem Lechem – poświadczyła zgodnie z prawdą.
– I co teraz? – zapytał tato.
– Będę je sklejał – oświadczył mężnie książę Lech.
Niestety, szybko okazało się, że kleją mu się palce. Mama z tatą popatrzyli na niego i… zabrali się do roboty. Tym razem chorągiewki powstawały w ekspresowym tempie. Zanim zapadł zmrok, okna i balkon były udekorowane, a szczęśliwy książę Lech chrapał w najlepsze. Może śnił mu się kołujący wysoko na niebie orzeł z biało-czerwoną chorągiewką w dziobie? Kto to wie?
• Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania i ilustracji w książce.
– Jak Olek świętował Dzień Flagi Rzeczypospolitej Polskiej?
– Jakie kolory ma flaga Polski?
– Jaki ptak jest symbolem narodowym Polski?
– Co sklejał Olek w domu z rodzicami?
– Co udekorowali rodzice chorągiewkami?
– Po co ludzie dekorują flagami swoje domy?
– Jak się nazywa kraj, w którym mieszkamy?
• Ćwiczenia małej motoryki – Polska flaga (+załącznik)
Dziecko wykleja plasteliną flagę (kuleczkami spłaszczonymi palcem na kartce) – w załączniku.
• Prezentowanie mapy Europy i sąsiadujących z Polską państw (+załączniki)
Mapa Europy, obrazek przedstawiający flagę Polski. R. pokazuje mapę Europy. Dziecko umieszcza na mapie, w miejscu gdzie jest Polska, naszą flagę. Podaje nazwy sąsiadów Polski.
• Ćwiczenie spostrzegawczości „znajdź taką samą flagę” (+załącznik)
Należy wydrukować kartę pracy. Zadaniem dziecka jest odnalezienie takich samych flag i połączyć je ze sobą rysując ślad kredką.
• Ćwiczenia logopedyczne usprawniające narządy mowy – język, wargi, żuchwę.
Potrzebne będzie lusterko dla dziecka.
– Kolory flagi – R. podaje kolory flagi. Gdy mówi biały – dziecko unosi język do góry, w stronę nosa, gdy mówi czerwony – język opuszcza na dolną wargę.
– Chorągiewki – tak jak chorągiewki poruszają się na wietrze, tak dziecko porusza językiem po górnej wardze, od jednego kącika ust do drugiego.
– Lech, Czech, Rus jadą na koniach – dziecko naśladuje osobno stukot kopyt koni każdego z bohaterów legendy. Przykleja szeroko ułożony język do podniebienia i odbija go, jednocześnie ściągając wargi w dziobek i rozciągając szeroko.
– Orzeł – dziecko wysuwa język do przodu, unosząc jego czubek do góry, i porusza nim na boki, tak jak orzeł swymi skrzydłami.
– Wędrówka po Polsce – przy szeroko otwartej jamie ustnej dziecko wysuwa język do przodu i porusza nim do góry, w dół, w prawą stronę, w lewą stronę.