– Witamy Biedroneczki w poniedziałek!
• Potrzebne będą lusterka do ćwiczeń logopedycznych usprawniających narządy mowy – język,
wargi, żuchwę.
– Powitanie – dziecko dotyka czubkiem języka każdego zęba osobno. Unosi język raz za górnymi, raz za dolnymi zębami.
– Pyszny obiad – dziecko oblizuje językiem wargę górną i dolną, jak po zjedzeniu pysznego, rodzinnego obiadu.
-Spacer – przy szeroko otwartej jamie ustnej, język idzie na spacer w stronę nosa i w stronę brody.
– Rodzinna zabawa – dziecko naśladuje dmuchanie baloników: wciąga powietrze nosem i wypuszcza ustami.
– Karuzela – dziecko naśladuje ruch językiem w koło, od wewnętrznej strony jamy ustnej. Język porusza się raz w jedną, raz w drugą stronę, zataczając duże koła.
– Całusy – dziecko wypycha wargi do przodu i naśladuje wysyłanie pocałunków mamie i tacie.
– Drzwi – dziecko pokazuje, jak zamykają się i otwierają drzwi do domu – rozwierając i zwierając wargi wyciągnięte do przodu.
• Wspólne oglądanie zdjęć i albumów rodzinnych.
Dzieci i Rodzice oglądają zdjęcia swojej rodziny, wspominają miejsca i sytuacje, w których zostały one zrobione. Przypominają imiona swoich bliskich. Mówią, kto wchodzi w skład ich najbliższej rodziny.
https://youtu.be/LAKgnWNLMlg
• Zabawa z piosenką: Kto jak skacze
https://youtu.be/LNouuY9zrKQ
– Zabawa ruchowa Spacer z rodziną.
Dziecko naśladuje ruchem:
Jest piękna pogoda, idziemy całą rodziną do parku.- /maszerują w miejscu/,
Na ścieżce błyszczy kałuża, po wiosennym deszczu,- /przeskakują z nogi na nogę/,
przy alei stoi parkowa ławeczka.- /wykonują przysiad/,
Idąc dalej, spotykamy skaczącą po drzewach wiewiórkę. -/ podskakują tak jak wiewiórka/,
Przysiadamy na kolejnej ławce -/ wykonują przysiad/,
i nie możemy się zdecydować, czy odpocząć, czy iść dalej. /wykonują kolejne przysiady/,
Idziemy jednak dalej. /maszerują w miejscu/,
Wśród gałęzi drzew śpiewa ptak. /rozglądają się z ręką przy czole/,
Wracamy do domu i odpoczywamy. / dzieci siadają lub kładą się na dywanie/.
– Zabawa muzyczno-ruchowa Taniec z gazetami.
Nagranie piosenki (np. Mama i tato), gazety (najlepiej szare dużego formatu).
Dziecko staje w parze z mamusią lub tatusiem i tańczą w dowolny sposób na rozłożonych gazetach, nie schodząc poza nie. Kiedy nagranie jest zatrzymywane, dziecko i rodzic – przybierają jak najbardziej dziwne pozy, nie wykraczając poza linię gazet.
• Rozwiązanie zagadki B. Szelągowskiej Rodzina.
Razem mieszkamy: ja, mama, tata.
Mam młodszą siostrę, starszego brata…
Każdy pamięta o urodzinach,
bo taka właśnie jest ma… (rodzina)
• Słuchanie opowiadania E. Stadmüller Dzień rodziców.
Odświętnie ubrani rodzice siedzieli cichutko na widowni, czekając na przedstawienie.
Tymczasem za kulisami (czyli za szafą) trwały gorączkowe przygotowania do występu.
– Proszę pani – alarmował słoń – odpadła mi trąba!
– Przywiąże mi pani ogonek? – przymilała się małpka.
– Oko mi się odkleja! – denerwowała się żabka.
Gdy wszyscy wreszcie byli gotowi, odezwał się gong (czyli uderzenie w patelnię) i na scenę wyskoczyła mama kangurzyca (czyli Magda w brązowym dresie z doszytą na brzuchu wielką kieszenią).
– Mama kangurzyca każdego zachwyca – recytował Bartek, wskazując na Magdę. – Ma na brzuchu kieszeń, w niej kangurka niesie – i Magda – hop – wyciągnęła z kieszeni małe, pluszowe kangurzątko.
Zaraz za kangurzycą na scenie pojawiły się dwa słonie – duży (Oskar) i mały (Ada).
– A mój tatuś ukochany z drzewa zrywa mi banany – chwaliła się Ada, wachlując się wielkimi szarymi uszami z tekturowych talerzyków.
– Jedz córeczko moja miła, żebyś szybko mi przytyła – mówił Oskar, dyskretnie przytrzymując trąbę z rury do odkurzacza.
Po słoniach występowały, małpki, żabki, kotki i niedźwiadki.
Wszyscy czworonożni rodzice czule przemawiali do swych dzieci, a one chwaliły się swoimi rodzicami.
Na koniec Olek, wystrojony w białą koszulę i granatową muchę, wyrecytował: Czy dziecko jest tycie, czy też waży tonę, czy ma długie uszy, czy krótki ogonek, czy ma futro gładkie, w prążki czy też w łaty, ma cieplutki kącik w sercu swego taty. Czy fruwa, czy pływa, czy też pełzać musi, to jest najpiękniejsze dla swojej mamusi. Więc dzisiaj wszyściutkie na świecie dzieciaki ślą swoim rodzicom słodziutkie buziaki.
W tym momencie wszyscy razem wyskakiwali na scenę, żeby posłać całuska, ukłonić się, a następnie paść w objęcia widowni.
Kolejnym punktem programu był słodki poczęstunek, po którym rozpoczął się konkurs tańca z rodzicami.
Wygrała Dominika ze swym tatą, bo rzeczywiście byli najbardziej zgraną i zwariowaną parą.
– Musimy poćwiczyć – przekonywał mamę Olek w drodze do domu. Za rok to my wygramy, a jak nie my, to na pewno Ada z tatą.
• Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania i ilustracji (+załącznik).
Rodzic zadaje pytania:
– Co się działo podczas spotkania rodziców w przedszkolu?
– Jakie postacie występowały w tym przedstawieniu?
– Jak moglibyśmy razem spędzić Święto Rodziny?
– Kto wchodzi w skład naszej rodziny?
– Co lubisz robić z mamą?
– Co lubisz robić z tatą?
• Lepienie tortu z plasteliny.
Dziecko rozgrzewa plastelinę w dłoniach i lepi z niej okrągłe placuszki, układając jeden na drugim jako warstwy tortu. Przygotowuje przyjęcie dla rodziców
• A dla chętnych do wyboru:
– rysowanie https://youtu.be/Xx6a0MfTax0 lub
– kolorowanie portretu rodziny (załącznik) albo
– wydrukowanie puzzli Rodzina (załącznik).
Miłego dnia!