• Zabawy logopedyczne – utrwal zabawy z mamą lub tatą.
Ćwiczenia logopedyczne usprawniające narządy mowy – język, wargi, żuchwę. Wszystkie ćwiczenia wykonuj przed lustrem z mamą lub tatą. Rodzic demonstruje prawidłowe wykonanie ćwiczeń, powtarzając je kilkakrotnie.
– Powitanie: dzieci dotykają czubkiem języka każdego zęba osobno.
Unoszą język raz za górnymi, raz za dolnymi zębami.
– Pyszny obiad: dzieci oblizują językiem wargę górną i dolną, jak po zjedzeniu pysznego, rodzinnego obiadu.
– Spacer: przy szeroko otwartej jamie ustnej, język idzie na spacer w stronę nosa i w stronę brody.
– Rodzinna zabawa: dzieci naśladują dmuchanie baloników: wciągają powietrze nosem i wypuszczają ustami.
– Karuzela: dzieci naśladują ruch językiem w koło, od wewnętrznej strony jamy ustnej. Język porusza się raz w jedną, raz w drugą stronę, zataczając duże koła.
– Całusy: dzieci wypychają wargi do przodu i naśladują wysyłanie pocałunków mamie i tacie.
– Drzwi: dzieci pokazują, jak zamykają się i otwierają drzwi do domu – rozwierając i zwierając wargi wyciągnięte do przodu.
• Nauka kolejnych zwrotek piosenki Mama i tato
https://www.youtube.com/watch?v=9VpecqpCPBk&fbclid=IwAR0-0bt0HdbPGD9kHWfXb4hrWOmuxWsvmE_cJXoIMno5S6nXyfNbmECcLf4
1. Wyruszamy z mamą na wielką wyprawę,
będzie czasu wiele na wspólną zabawę.
Ref: Razem z rodzicami chcę poznawać świat
i nie ważne wcale, że mam mało lat.
2. Na wycieczkę tato zabierze mnie dzisiaj.
Jedzie z nami mama i siostra Marysia.
Ref: Razem z rodzicami….
3. Czuję się bezpiecznie zawsze z rodzicami,
jeśli chcesz, zapraszam, zostań dzisiaj z nami.
Ref: Razem z rodzicami…
• Rozmowa z dzieckiem: Co robi moja mama? (+ załącznik)
Obrazki kobiet wykonujących różne zawody. Rodzic rozmawia z dzieckiem o pracy, jaką wykonuje jego mama. Dziecko nazywa czynności, jakie wykonują panie na obrazkach.
• Zabawa dydaktyczna: Zakupy z mamą.
Potrzebne będą wycięte z gazetek sklepowych różnorodne produkty, klej, kartka z bloku. Dzieci wybierają produkty, które najczęściej kupują z mamą,przyklejają je na kartkę, następnie nazywają te produkty. Opowiadają, co chciałyby kupić mamie, gdyby zarabiały pieniądze.
• Ćwiczenia ortofoniczne na podstawie wiersza B. Szelągowskiej Moja rodzina.
Rodzic prezentuje wiersz. Powtarza treść wiersza powtórnie, a dzieci powtarzają fragment tekstu: ta, to, ti, ta, ti, tom! Kocham ciebie i nasz dom.
Piękny uśmiech, dobre serce;
wszystko umie zrobić sama.
Kocha mnie najbardziej w świecie.
To jest właśnie moja mama!
Ta, to, ti, ta, ti, tom!
Kocham ciebie i nasz dom.
Zawsze chętnie mi pomagasz,
kiedy jesteś obok, tato.
Z Tobą czuję się bezpiecznie.
Kocham Ciebie właśnie za to!
Ta, to, ti, ta, ti, tom!
Kocham ciebie i nasz dom.
Dom to miejsce wyjątkowe.
Może być na końcu świata!
Najważniejsza jest rodzina,
czyli mama, ja i tata!
Ta, to, ti, ta, ti, tom!
Kocham mamę, tatę, dom.
• Zabawa ruchowa – „Podróż z mamą i tatą”.
Rodzic zaprasza na wyprawę:
– Rowerami: leżąc na dywanie na plecach, naśladuj pedałowanie,
– Pociągiem: ustaw się w rzędzie, trzymając za ramiona osobę przed sobą biegaj po dywanie,
– Kajakami: zabawa w parach, usiądź za mamą z ugiętymi nogami i wykonuj ramionami ruch wiosłowania,
– Samolotem: rozkładaj wyprostowane ręce w bok i biegają po pokoju,
– Balonem: ustaw się w kole, podaj ręce mamie i tacie, stawaj na palcach i przykucaj.