• Ćwiczenia oddechowe Spokojnie oddychamy na łące.
Potrzebna będzie mała (lekka) książka dla dziecka. Rodzic prosi dzieci, aby położyły się na plecach i wyobraziły sobie, że znajdują się na łące, proponuje dzieciom, że nauczą się spokojnie oddychać. Rodzic kładzie na brzuchu dziecka książkę i określa prawidłowy tor oddechowy: wdech nosem – wydech ustami.
• Wprowadzenie – omówienie wyglądu biedronki. (+załączniki)
Potrzebne będą: obrazki biedronek, rysunek biedronki bez kropek, czarna plastelina.
Rodzic pokazuje dzieciom obrazek biedronki z 2 oraz z 7 kropkami. Informuje dzieci, że w naszym kraju występują biedronki z 2 i 7 kropkami. Następnie pyta: Jaka jest biedronka?, Jak wygląda? Wybrane dzieci opisują jej wygląd, swoje skojarzenia itp. Następnie rodzic pokazuje rysunek i pyta, czego brakuje biedronce. Dziecko dokleja plasteliną 7 kropek i wspólnie z rodzicem liczą kropki na biedronce.
• Zestaw zabaw ruchowych „Na łące”
-„Bociany”– zabawa z elementem równowagi – dziecko chodzi unosząc wysoko kolana. Na klaśnięcie w dłonie przez rodzica, dziecko staje na jednaj nodze i rozkłada ręce w bok.
-„Żaby”– zabawa bieżna z elementem skoku – podczas gdy rodzic klaszcze w dłonie, dziecko biega w różnych kierunkach, na przerwę w klaskaniu, skacze w różnych kierunkach jak żabka.
-„Mróweczki”– zabawa ruchowa z elementem czworakowania – rodzic sznurkiem oznacza teren „mrowiska”. „Dziecko-mrówka” siedzi w „mrowisku”. Na hasło: Mrówki wychodzą na spacer! – dziecko-mrówka chodzi na czworaka po pokoju. A na hasło: Mrówki do mrowiska! – dziecko na czworaka wraca na teren „mrowiska”.
-„Motyle na łące”– zabawa orientacyjno-porządkowa – na podłodze są rozłożone klocki w 5 różnych kolorach (po 1 klocku z każdego koloru, np. czerwony, pomarańczowy, żółty, zielony, niebieski lub inne – imitują one kwiaty na łące). „Dziecko-motyl” swobodnie biega po pokoju i rękoma naśladuje płynne ruchy skrzydeł motyla w górę i w dół. Na hasło: Czerwony / żółty / niebieski kwiatek! – dziecko-motyl siada obok kwiatka (klocka) w odpowiednim kolorze. Na hasło: Motyle fruwają! – dziecko znowu imituje lot rękami lot motyla.
• Osłuchanie ze słowami i melodią piosenki Mała biedroneczka
https://www.youtube.com/watch?v=BeLMx4273_E
1. Mała biedroneczka siedem kropek miała,
na łące zielonej wesoło fruwała.
Złapał ją pajączek w swoją pajęczynę.
„Uratuję cię, biedronko, a ty mi coś przynieś”.
Ref.: Biedroneczko, leć do nieba, przynieś mi kawałek chleba.
Biedroneczko leć do nieba. x2
2. Mała biedroneczka siedem kropek miała,
na łące zielonej wesoło fruwała.
Złapał ją wróbelek, niesie tę kruszynę.
„Uratuję cię, biedronko, a ty mi coś przynieś”.
Ref.: Biedroneczko, leć…
3. Mała biedroneczka siedem kropek miała,
na łące zielonej wesoło fruwała.
Złapała ją żaba i po wodzie płynie.
„Uratuję cię, biedronko, a ty mi coś przynieś”.
Ref.: Biedroneczko, leć…
• Rozmowa na podstawie wysłuchanego utworu.
− Gdzie latała mała biedronka?
− Ile kropek miała mała biedroneczka?
− Jakie zwierzęta spotkała na łące?
− Co powiedziało jej każde zwierzątko?
• Ćwiczenia oddechowe Kropki biedronki. (+załącznik)
Dla dziecka potrzebne będą: kontur biedronki (bez kropek), siedem czarnych kropek oraz słomka. Rodzic kładzie przed dzieckiem sylwetę biedronki i prosi, aby za pomocą słomki przeniosło kropki/koła na jej sylwetę.
• Karty pracy
– Rysuj po śladzie koła;
– Rysuj po śladzie biedronkę, a następnie ją pokoloruj;
– Wskaż najmniejszą i największą biedronkę.
Temat kompleksowy: Łąka w maju – Biedroneczki